چین وحدت اروپا را تهدید می‌کند؟

در حوالی زمانی که آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در حال بازدید بی‌ سر و صدا از تجهیزات جاسوسی در پکن بود، ماموران امنیتی چینی در حال دستگیری دو فعال حقوق بشر بودند که سعی داشتند با مقامات غربی ملاقات کنند.

چنین نمایش آشکاری از قدرت دولتی تأثیر بدی بر هیئت برلین بر جای گذاشت و ممکن است محرک هشدارهای عمومی خانم بائربوک در مورد نحوه استفاده چین از قدرت رو به رشد خود بوده باشد. محرک دیگر احتمالا امانوئل ماکرون بود.

بنابر گزارش بلومبرگ، در حالی که بائربوک آماده می‌شود تا روز یکشنبه در توکیو با همتایان خود در گروه هفت در مورد تنش‌های حوزه هند و اقیانوس آرام گفتگو کند، پس از سفر رئیس جمهور فرانسه به چین در اوایل ماه جاری، سفرهای او به شرق آسیا به طور فزاینده‌ای به یک عملیات پاک‌سازی تبدیل شده است.

هشدارهای باربوک در مورد «وحشت» ناشی از اقدام بالقوه چین علیه تایوان کاملاً با خوش‌وبش ماکرون و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تضاد بود. استدلال رهبر فرانسه مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا باید از کشیده شدن به مناقشه با چین توسط ایالات متحده اجتناب کند، خشم فوری واشنگتن و بسیاری از کشورهای دموکراتیک را برانگیخت.اما یک مشکل اساسی را نیز برجسته کرد: اتحادیه اروپا نمی‌تواند تصمیم بگیرد که در برابر چین چه کار کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نمایش عشق و نفرت در پکن؛ مخاطرات وسط‌بازی» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.