کاهش قدرت خرید در تراکنش‌های بانکی نمایان شد

روند تراکنش‌های اینترنتی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سامانه شاپرک نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹ هزار همت رسیده است. رشد ۳۰ درصدی این شاخص در مقابل رکوردهای تورمی در این سال برخی تحلیل ها را به سوی کاهش تقاضای خرد در این بازار سوق داده است.

مجموع ارزش تراکنش‌های شاپرک در پایان سال گذشته در کل کشور به بیش از ۹ هزار و ۲۶۵ همت رسیده است. در اسفند سال گذشته با توجه به ایام پایانی سال و افزایش خریدهای شب عید این رقم برابر با یک هزار و ۱۶۸ همت ثبت شده و سهم حدود ۱۳درصدی در کل تراکنش‌های شاپرک در سال گذشته داشته است.

بانک مرکزی با انتشار ماهانه این آمار به بررسی پرداخت‌های صورت گرفته توسط اشخاص به تفکیک در استان‌های کشور می‌پردازد. البته بخشی از تراکنش های بانکی کشور در سامانه شاپرک ثبت می شود و این داده ها در مجموع سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش را در برمی‌گیرد.

از آنجایی که شاپرک در برگیرنده  معاملات خرد صورت گرفته در کل کشور است در نتیجه می‌توان به  بررسی مقایسه‌ای بین مبالغ شکل گرفته در بستر شاپرک و تورم سالانه، به نحوه اثرگذاری  تورم بر خرید و فروش‌های صورت گرفته پرداخت. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اثر کاهش قدرت خرید در تراکنش های بانکی /تورم سبقت گرفت» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.