تنوع رای «شگفت‌انگیز» امام خمینی به نامزدهای مجلس اول+عکس

در اسفند۱۳۵۸ که مرحله اول انتخابات مجلس اول برگزارشد، بیشترین تبلیغات جناح ارزشی انقلاب، متوجه چپ ها یعنی مارکسیستها و مجاهدین خلق( که بعدها منافقین خوانده شدند) و نیز راستی ها(جبهه ملی و نهضت آزادی) بود.

در متن دستخط امام آمده است:

بسمه‌تعالی

۱- آقای سید علی خامنه‌ای

۲- آقای علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی

۳- آقای محمدجواد حجتی‌کرمانی

۴- آقای سید محمد خوئینی‌ها

۵- عبدالمجید معادیخواه

۶- محسن مجتهدشبستری

۷- مهدی شاه‌آبادی

۸- احمد مولایی

۹- علی‌اکبر ناطق‌نوری

۱۰- هادی غفاری

۱۱- دکتر محمدعلی هادی نجف‌آبادی

۱۲- محمدجواد باهنر

۱۳- آقای مهدی بازرگان

۱۴- فخرالدین حجازی

۱۵- حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان

۱۶- دکتر سید حسن آیت

۱۷- دکتر یدالله سحابی

۱۸- مهندس عزت‌الله سحابی

۱۹- محمدکاظم موسوی‌بجنوردی

۲۰- علی‌اکبر معین‌فر

۲۱- دکتر حسن ابراهیم حبیبی

۲۲- حاج سعید امانی‌همدانی

۲۳- علی گلزاده‌غفوری

۲۴- محمدعلی رجایی

۲۵- مهندس صباغیان

۲۶- محمود مانیان

۲۷- مصطفی کتیرایی

۲۸- آقای دکتر ابراهیم یزدی

۲۹- علی‌اکبر ولایتی

۳۰- علی‌اصغر مروارید

  • قطع نظر از نفرات اول و دوم لیست (آقایان خامنه ای و هاشمی رفسنجانی) که با وجود اهمیتش، طبیعی می نماید، رای امام به نامزدهای جریان نهضت آزادی و شخص مهندس بازرگان شگفت انگیز است.

تنوع رای «شگفت‌انگیز» امام خمینی به نامزدهای مجلس اول / از آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی تا بازرگان و ابراهیم یزدی + تصویر برگه رای

  • این شگفتی آنگاه بیشتر می شود که انتخابات مجلس اول فقط چندماه پس از سقوط دولت بازرگان و اشغال لانه جاسوسی برگزارشد و تیغ تیز حملات سیاسی متوجه جریان لیبرال(و در راس آن مهندس بازرگان) بود. بعلاوه دانشجویان پیرو خط امام به عنوان پرچمداران مبارزه با جریان لیبرال، علیه نهضت آزادی و جریانات همسو با آن مکررا موضعگیری می کردند و از تریبونهای سیاسی و مذهبی بشدت به آنها حمله می شد.پیش از این، فقط رای مردم به عناصر اصلی نهضت آزادی در مجلس اول(بازرگان، یدالله و عزت الله سحابی، معین فر، یزدی، کتیرایی و صباغیان) عجیب می نمود و اینک با انتشار رای امام به کاندیداهای مجلس اول، این واقعیت متبلور می شود که امام و مردم، در اقدامی تقریبا همجهت به افراد مشترکی رای داده اند که زیر شدیدترین فشارهای سیاسی بوده اند.
  • در اسفند۱۳۵۸ که مرحله اول انتخابات مجلس اول برگزارشد، بیشترین تبلیغات جناح ارزشی انقلاب، متوجه چپ ها یعنی مارکسیستها و مجاهدین خلق( که بعدها منافقین خوانده شدند) و نیز راستی ها(جبهه ملی و نهضت آزادی) بود. با این حال تقریبا نامزدهای اصلی نهضت آزادی به مجلس راه یافتند(بازرگان بعد از فخرالدین حجازی و حسن حبیبی نفر سوم شد).به علاوه امام به یک نفر از اعضای جبهه ملی یعنی محمود مانیان و نیز علی گلزاده غفوری، روحانی منتقد جریان ارزشی آن روز رای داده است. این گرایش امام ، نشان می دهد که ایشان خواهان چندصدایی در مجلس بوده است؛ این رویکرد بعدها و به خصوص از مجلس هفتم به بعد به فرلموشی سپرده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.