هشدار مهم درباره یک بیانیه در دولت انگلیس

انگلیس طرحی را به اجرا گذاشت که نهادهای عمومی در این کشور را از انصراف تجارت با رژیم صهیونیستی منع می‌کند.

طرح جدید دولت ریشی سوناک که «فعالیت اقتصادی دستگاه های دولتی» نام دارد امروز (دوشنبه) از سوی مایکل گوو (Michael Gove) وزیر رفاه، مسکن و جوامع محلی انگلیس در مجلس عوام ارائه شد.

فوری/ کانادا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد+جزئیات

در بیانیه‌ دولت انگلیس آمده است: این لایحه پیام روشنی را به شوراها و سایر نهادهای دارای بودجه عمومی می‌فرستد که آنها باید بر ارائه خدمات به مردم تمرکز کنند و پول مالیات دهندگان را صرف پیگیری برنامه سیاست خارجی نکنند. این بیانیه هشدار داده است: کسانی که قوانین را زیر پا بگذارند با جریمه‌های قابل توجهی مواجه خواهند شد.

گوو در این باره گفت: این اشتباه است که نهادهای دولتی وقت و پول مالیات دهندگان را برای پیگیری برنامه سیاست خارجی خود هدر داده اند. ما باید یک رویکرد ثابت در سیاست خارجی داشته باشیم که توسط دولت بریتانیا تعیین شده است.

وی افزود: پویش تحریم کالاهای تولید شده در فلسطین اشغالی «نه تنها سیاست خارجی بریتانیا را تضعیف می‌کند، بلکه منجر به یهودی‌ستیزی می‌شود. به همین دلیل است که ما این اقدام قاطع را انجام داده ایم تا یک بار برای همیشه جلوی این سیاست های مخرب را بگیریم.»

لایحه جرم‌انگاری تحریم کالاهای صهیونیستی، در سال ۲۰۱۹ از سوی حزب حاکم محافظه‌کار مطرح شد. این لایحه سه سال بعد (۲۰۲۲) به‌عنوان برنامه دولت وقت انگلیس از سوی ملکه سابق این کشور (الیزابت دوم) در مجلس قرائت شد و مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار گرفت.

دولت انگلیس اعلام کرد که برای اطمینان از اجرای این طرح، با نهادهای عمومی و مقامات اجرایی در تماس خواهد.

این درحالی است که حسام زملط سفیر فلسطین در انگلیس ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که این طرح، رژیم جنایتکار و اشغال‌گر صهیونیستی را گستاخ‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: این لایحه باعث تشویق رژیم صهیونیستی به نقض قوانین بین‌المللی، از جمله اشغال بیشتر قلمرو فلسطین با توسل به زور و ارتکاب جنایات جنگی می‌شود.

سفیر فلسطین در لندن گفت: ما عمیقاً نگران هستیم که این لایحه پیامدهای گسترده‌تری را برای تعهد فرضی بریتانیا به نظم جهانی مبتنی بر حاکمیت قانون داشته باشد. ما این طرح پیشنهادی را نشانه دیگری می‌دانیم مبنی بر اینکه بریتانیا از مسوولیت تاریخی و نقش مستقیم خود در ایجاد مصائب مردم فلسطین چشم‌پوشی می‌کند.

سفارت فلسطین در انگلیس نیز طی بیانیه‌ای، از همه احزاب سیاسی و سازمان های جامعه مدنی انگلیس خواست که «با تلاش خطرناک (دولت لندن) برای پاداش دادن به ناقضان زنجیره ای حقوق بشر و قوانین بین المللی، تضعیف آزادی بیان و مجازات مدافعان حقوق بشر مخالفت کنند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.