ایران محور گفتگوی سران انگلیس و امارات

دفتر نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی نخست وزیر این کشور با  رئیس امارات متحده عربی و اعلام اینکه ایران یکی از محورهای مذاکرات دو طرف بوده است،  خبر داد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است: نخست وزیر صبح امروز با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ، رئیس امارات متحده عربی صحبت کرد.

این بیانیه می‌افزاید که دو طرف، درباره افزایش همکاری‌های دفاعی و تجاری بین دو کشور گفت‌وگو و «از توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی و فناوری فی‌مابین از جمله در صنایع سبز و انرژی هسته ای استقبال کردند.»

طبق این بیانیه، جنگ اوکراین و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر مسائلی بود که سوناک و «بن زاید» درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

در بیانیه دفتر ریشی سوناک ادعا شده است که دو طرف درباره آنچه فعالیت‌های نگران‌کننده و بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خوانده شد، رایزنی کردند.

این بیانیه می‌افزاید: نخست وزیر انگلیس و «بن زاید» بر اهمیت حیاتی روابط دفاعی و امنیتی دو کشور از جمله همکاری نظامی و تبادل اطلاعات تاکید کردند.

سوناک دوشنبه گذشته نیز در بحبوحه اعتراض گروه‌های حقوق بشری علیه اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه، میزبان همتای بحرینی خود در لندن بود و دو طرف درباره آخرین تحولات بین‌المللی از جمله ایران گفت‌وگو کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.