بیانیه آمریکا در نشست شورای امنیت/ درخواست تمدید تحریم‌های موشکی علیه ایران

در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضای دائم و غیر دائم این شورا در مورد آخرین تحولات از جمله مسئله عدم اشاعه، برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ گفتگو کردند. نماینده ویژه آمریکا در سازمان ملل نیز در بیانیه خود با تکرار ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، خواستار تمدید تحریم‌های موشکی علیه تهران شد.

بیانیه دولت ایالات متحده

رابرت وود، فرستاده امور ویژه آمریکا در سازمان ملل نسبت به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) توسط ایران و فدراسیون روسیه با ادعای انتقال تسلیحات مربوط به جنگ مسکو در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

او با استناد به گزارش‌های ادعایی درباره هشت پهپاد ساخت ایران که هفته گذشته کیف را به وحشت انداخت، خواستار تحقیق درباره نقض بند ۴ ضمیمه B قطعنامه شد. علاوه بر این، او خواست که دبیرخانه باید بدون تأخیر بیشتر، تیمی از بازرسان را برای بررسی قطعات و مواد بازیابی‌شده (پهپادها) توسط بریتانیا بفرستد.

وی افزود: «مصوبات شورای امنیت اختیاری نیست و همه باید را رعایت کنند».

او در ادامه ادعا کرد که دستیابی فدراسیون روسیه به صدها فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین «به طور چشمگیری معادله را تغییر می‌دهد». علی‌رغم مدارک ادعایی که در مورد منشأ اجزای پهپادهای کشف‌شده در میدان نبرد به شورای امنیت و دبیرکل ارائه شده است، تهران نقش خود را انکار کرده است.

او همچنین نسبت به تلاش‌های مسکو برای تضعیف اطلاعاتی که استفاده از پهپادهای ادعایی ایرانی را تأیید می‌کند، ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران مدعی شد که کشورش تدابیر جدی برای جلوگیری از گسترش فناوری‌های حساس موشک‌های بالستیک به داخل یا خارج از ایران، حتی پس از پایان برخی محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، ایالات متحده همچنین به تحریم شرکت‌ها و بازرگانانی که در این موضوع نقش دارند، ادامه خواهد داد.

وی با فراخواندن ایران به تنش‌زدایی و عدم انجام اقدامات هسته‌ای تحریک‌آمیز، از کشورها خواست تا مواد مندرج در پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را اجرا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.