جاسوس جنجالی پوتین که هنوز دستگیر نشده است!+عکس

ماهیگیری به نام یوار هستن، در آوریل سال ۲۰۱۹، نهنگ بلوگای ۹ ساله‌ای را در آب‌های همسرفست در شمالی‌ترین بخش‌های نروژ دید که در تلاش بود تا خودش را از شر یک دستگاه عجیب رها کند. بعد مشخص شد که این دستگاه عجیب، یک دوربین بود که با بند به او متصل شده بود و بر روی آن عبارت:"تجهیزات سنت‌پترزبورگ" دیده می‌شد. همین ماجرا این ابهام را ایجاد کرد که این نهنگ برای انجام فعالیت‌های جاسوسی برای روسیه آموزش دیده است.

whale3.jpg

این خبر و این واقعیت که نهنگ تمایل زیادی برای تعامل با انسان‌ها داشت، به تیتر خبری رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و خیلی زود این نهنگ "هوالدیمیر" نام گرفت. نامی ترکیبی از واژه نروژی نهنگ و اسم کوچک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه. هوالدیمیر نه تنها تمایلی برای رفتن به آب‌های مناطق خلوت و کم جمعیت نداشت، بلکه به نظر می‌رسید که به خوبی تعلیم دیده و به سمت قایق‌ها می‌رفت، با ماهیگیران ارتباط برقرار می‌کرد و حتی Gopro ی افراد را سرقت کرده و بعد پس می‌داد.

آیا هوالدیمیر جاسوس است؟

اگرچه هنوز کسی نمی‌تواند این را تائید یا تکذیب کند که هوالدیمیر یک جاسوس آموزش دیده است یا نه ولی این موضوع بی‌سابقه هم نیست. استفاده از جاسوس‌های غیرانسانی و نیروهای کمکی به‌منظور شناسایی توسط حیواناتی مثل سگ و زاغ، سابقه‌ای طولانی در طول جنگ‌ها دارد. در طول جنگ سرد، بسیاری از برنامه‌های جاسوسی وابسته به حیوانات بود که از جمله آن می‌توان به تعلیم دلفین‌ها اشاره کرد.

ارتش آمریکا همچنان دلفین‌های پوزه بطری و شیرهای دریایی کالیفرنیا را برای کشف مین، بازیابی اشیا و طبق گفته وب‌سایت نیروی دریایی، "تشخیص و ردیابی اهداف زیر دریا، حتی در آب‌های تاریک" را تعلیم می‌دهد و طبق گزارش‌های منتشره، نهنگ‌های بلوگا نیز تحت آموزش قرار می‌گیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.