بحران اقتصادی تبلیغات است/ منع تریاک آسیب وارد کرد!

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان می‌گوید که تمرکز رژیم این گروه روی اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در افغانستان است و بحران اقتصادی در افغانستان «تبلیغات» است.

وزیر خارجه طالبان در مراسم استقبال از برگشت شماری از مقام‌های این گروه از مراسم حج مدعی شده است که اقتصاد افغانستان پیش از این یک اقتصاد جنگی و «وابسته به تجارت مواد مخدر و فساد» بوده است.

متقی افزوده است: «امروز اقتصاد تغییر کرده است. برای مثال دیروز رساندن مواد مخدر به چهار میلیون تن نیز یک اقتصاد بود. افغانستان که در سطح جهان در تریاک و هروئین در جایگاه نخست قرار داشت، آن نیز یک اقتصاد بود. امروز که معتادان جمع‌آوری شده است، تریاک منع شده است، طبعاً به اقتصاد زیان می‌رساند.»

در حالی‌که سازمان‌های بین‌المللی بارها از قحطی فاجعه‌بار در افغانستان هشدار داده؛ اما طالبان می‌گویند در این کشور «قحطی نیست» با وجود این همه تحریم‌ها، با وجود این همه فشارها، این یک دست‌آورد است.

.این اظهارات خوش بینانه‌ای مقام ارشد طالبان در حالی‌ست که دبیرکل سازمان ملل حدود دو ماه قبل در نشستی که درباره‌ اوضاع افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و نهادهای جهانی در دوحه برگزار شده بود، تأکید کرد که ۲۸ میلیون تن در افغانستان که ۶ میلیون آن در معرض قحطی قرار دارند، نیاز به کمک‌های بشری دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.