واکنش FBI به خبرها درباره تحقیقات این سازمان از راب مالی

FBI در این بیانیه آورده است: ما وجود تحقیقات را نه تایید می‌کنیم و نه رد می‌کنیم و اظهار نظری نداریم.

روز جمعه گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) در حال انجام تحقیقات از رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است که به تازگی به مرخصی اجباری فرستاده شده و مجوز امنیتی او نیز به حالت تعلیق درآمده است.

وبگاه آمریکایی سمافور روز جمعه به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که تحقیقات امنیتی داخلی درباره راب مالی و نحوه استفاده او از اطلاعات طبقه‌بندی شده به اف‌بی‌آی واگذار شده است.

دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بودند که دفتر امنیت دیپلماتیک این تحقیقات را رهبری می‌کند اما وبگاه سمافور گزارش داد که جزئیات بیشتر در مورد این پرونده نامشخص است و دخالت FBI حاکی از ظن یک جرم احتمالی است.

مالی هفته گذشته در پیامی که برای چندین خبرنگار ارسال شد، گفت: به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب و به زودی حل شود. در ضمن من در مرخصی هستم.

راب مالی تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران و حل و فصل مسائل مربوط به آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران را رهبری کرده اما هفته‌ها است که او در شغل خود فعال نبوده است.

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته تنها تایید کرد که مالی در مرخصی است و آبرام پیای، معاون او به‌طور موقت به‌عنوان نماینده ویژه در امور ایران خدمت می‌کند.

شبکه سی‌ان‌ان حدود دو هفته پیش اعلام کرد که منابع متعدد به این رسانه گفته‌اند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون دستمزد به مرخصی فرستاده شده که این امر پس از تعلیق مجوز امنیتی وی در اوایل سال جاری (میلادی) انجام گرفته است.

رابرت مالی یک هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن در سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد و از ابتدای دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران بود. اما تلاش‌های او که شامل رفت و آمد مالی به خاورمیانه و عمدتاً کار کردن از طریق متحدان ایالات متحده برای برقراری ارتباط با ایران بود، تقریباً هیچ پیشرفتی ایجاد نکرد.

در پایان سال ۲۰۲۲، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می‌گفتند که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای در کانون توجه این وزارت‌خانه نبوده است.

راب مالی در دوران دولت‌های کلینتون و اوباما روی موضوع ایران کار می‌کرد. در دوران ریاست جمهوری اوباما او بخشی از تیم مذاکره کننده دیپلماتیک بود که به تدوین توافق هسته‌ای با ایران کمک کرد.  مالی همچنین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای چندین دهه دوست بوده است که به دوران نوجوانی و همکلاسی آنها در پاریس برمی‌گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.