موضع «بلینکن» درباره تأمین هواپیماهای اف-۱۶ برای ناوگاه هوایی ترکیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی که اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آنجا برگزار شد، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان اس ان بی سی» گفت: به نفع ایالات متحده و ناتو است که ترکیه هواپیماهای اف-۱۶ در ناوگان هوایی خود داشته باشد.

جوسازی جدید اسرائیل علیه ایران

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: این کاری است که ما در سراسر اتحادمان انجام می‌ دهیم و مطمئن می‌ شویم که تمامی اعضای آن از فناوری لازم برای قوی‌ تر کردن اتحاد تا حد امکان برخوردار هستند.

بلینکن در پاسخ به سوال اینکه اختلافات دو جناح کنگره در خصوص فروش هواپیماهای اف- ۱۶ به ترکیه را چگونه می‌ توان حل و فصل کرد، گفت: این ها همیشه برای ما مسائل جداگانه‌ ای بوده اند؛ روند الحاق سوئد به ناتو با پذیرش ترکیه ادامه دارد. همچنین سیاست دولت آمریکا این است که ترکیه ناوگان خود را با هواپیماهای اف-۱۶ تقویت کند.

آنتونی بلینکن با تاکید بر اینکه ترکیه متحد ناتو است، در این مصاحبه افزود: همکاری تمامی اعضای ناتو و داشتن این فناوری برای ترکیه مهم است.

به گزارش آناتولی، وزیر امور خارجه آمریکا در ۳۰ ماه می سال جاری میلادی گفته بود بود که دولت جو بایدن فروش اف- ۱۶ به ترکیه را با عضویت سوئد در ناتو مرتبط نمی‌ داند و این فروش نیز به نفع ایالات متحده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.