موضع وزیر ارشاد درباره احکام صادره برای برخی سلبریتی‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از این به بعد کمیته مشخصی با نمایندگانی از بخش‌های مختلف شکل می‌گیرد تا دولت در مسیر شفافیت و فراهم‌کردن امکان دفاع و اعتراض به حکم برای همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه حرکت کند.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه تولید کاغذ، مجموعه‌هایی که نیاز به وام دارند در مرحله تامین منابع قرار دارند تا امسال مجموعه‌های جدیدی به تولید کاغذ داخلی اضافه شوند و خودکفایی تولید کاغذ در حوزه نشر را شاهد باشیم.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای اختصاص یک درصد از بودجه جاری شرکت‌های دولتی به تولیدات فرهنگی ادامه داد: کارگروه این امر تشکیل شده و دو نفر از نمایندگان گروه‌های مردمی و رئیس کارگروه انتخاب شده و نمایندگان وزارتخانه‌ها هم به کارگروه اضافه شدند. وزارت نفت اولین وزارتخانه است که شرکت‌های زیرمجموعه خود را برای تامین این یک درصد معرفی کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تفاوت کاری که شروع کردیم این است که ۵۰ درصد از آن مبلغ یک درصد را در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار می‌دهند تا موسسات فرهنگی جلوی شرکت‌های دولتی صف نکشند و محترمانه، دقیق، بدون تبعیض و بارعایت سنجه‌های علمی توزیع شود.

اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های وزارت ارشاد برای ایام سوگواری محرم، یادآور شد: از دیشب برنامه‌های تعزیه در بیشتر تئاترهای کشور اجرا شده و در فضای بیرونی مجموعه تئاترشهر هم انجام می‌شود. چند اجرای مهم مذهبی در حوزه موسیقی را خواهیم داشت. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم برنامه‌های دقیقی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به آنچه درباره احکام صادر شده برای برخی سلبریتی‌ها مبنی بر مراجعه به مراکز مشاوره، اظهار کرد: ما دنبال این هستیم اقدامات مختلفی که انجام می‌شود بر مبنای یک رویه روشن باشد. ما در وزارت فرهنگ این رویه را دنبال می‌کنیم که اگر یک بازیگر یا یک هنرمند و فرد فرهنگی دچار یک خطایی می‌شود، در فضای کاری خودش یک نوع محرومیت برایش در نظر گرفته شود و این امر از گذشته هم انجام شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: معتقدم این امر حتماً باید در یک روند روشن اتفاق بیفتد. در برنامه هفتم توسعه رسیدگی به تخلفات عوامل فرهنگی، هنری، رسانه‌ای را در قالب یک کمیته بدوی و استینافی آوردیم. کارگردان و بازیگری می‌گفت وقتی می‌خواهم از کشور خارج شوم متوجه می‌شوم که ممنوع‌الخروجم یا در گوشی به من گفته می‌شود که ممنوع‌الفعالیت هستم.

وی تاکید کرد: از این به بعد کمیته مشخصی با نمایندگانی از بخش‌های مختلف شکل می‌گیرد تا دولت در مسیر شفافیت و فراهم‌کردن امکان دفاع و اعتراض به حکم برای همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه حرکت کند. اگر بازیگری دچار مشکل شود یا حقوقش تضییع شود و حق مالکیت معنوی آثارش رعایت نشود، همه در این مسیر قابل پیگیری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به تجمیع رسانه‌های دولتی، گفت: چهار خبرگزاری در این زمینه هستند که کارهایشان انجام شده و ما به دنبال کم کردن کار نیستیم بلکه دنبال افزایش استانداردها هستیم. ما با این اقدام وضعیت فعلی را به لحاظ ساختاری دستکاری نمی‌کنیم و خبرنگاری را از کار بیکار نمی‌کنیم بلکه با حفظ استانداردها دنبال این هستیم که مجموعه‌ای خبرگزاری نامیده شود که واقعاً خبرگزاری باشد.

اسماعیلی در واکنش به طرح این موضوع که روسای قوا موافق بازگشت گشت ارشاد هستند، تصریح کرد: آقای رئیسی در همه جلسات مربوط به حوزه عفاف و حجاب تنها تاکیدش بر اجرای درست قانون است. حجاب هم مسئله شرعی و هم قانونی است. همه دستگاه‌ها باید در چارچوب قانون وظایف خود را انجام دهند. الان در مجلس لایحه مربوطه آماده ارجاع به صحن است که امیدواریم زودتر جمع‌بندی شود. با اجرای قانون همه افراد بدون مشکل می‌توانند از حقوق خود مطلع باشند، به تضییع حقوق خود اعتراض کنند و هم نهادهای قانونی چارچوب کارشان مشخص می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.