حمایت هند از عضویت ایران در بریکس

در حاشیه نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوستدار بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، «آجیت دوال»، مشاور امنیت ملی هند با دکتر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار احمدیان با اشاره به روابط تاریخی و مشترکات متعدد فرهنگی و تمدنی که پیوند دهنده ملت‌های دو کشور بوده و موجب شده مناسبات تهران-دهلی همواره در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از بالندگی هند به عنوان یک قدرت نو ظهور و یک اقتصاد بزرگ در عرصه جهانی مبتنی بر چند جانبه‌گرایی استقبال می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، سطح روابط همه جانبه با هند در ابعاد دو و چندجانبه بویژه همکاری برای فعال سازی ظرفیت‌های جنبش عدم تعهد را اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان برشمرد و تصریح کرد: ظرفیت‌های گسترده و متنوع همکاری در حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند سطح فعلی رایزنی‌ها و روابط دو کشور در مسیر رشد مستمر باشد.

رئیسی: ایران هیچگونه تغییر ژئوپلتیک و جابجایی مرزهای کشورهای منطقه را نمی پذیرد

احمدیان از بندر چابهار به عنوان نماد همکاری‌های دو کشور یاد کرد و بر تسریع در اجرای توافقات میان دو کشور در حوزه حمل و نقل، انرژی و همکاری‌های بانکی تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با توجه به اراده‌ی رهبران دو کشور جهت توسعه روابط دو جانبه در همه حوزه‌ها، گفت: رفع موانع موجود در این مسیر باید با اولویت در دستور قرار گرفته و به سرعت بر طرف شود.

احمدیان، با توجه به مواضع و دغدغه‌های مشترک تهران - دهلی نو در مبارزه با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر آمادگی کشورمان را برای توسعه همکاری‌ها در این زمینه اعلام کرد.

در این دیدار آجیت دوآل، مشاور امنیت ملی هند نیز با استقبال از تلاش دو کشور برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه اظهار داشت: پروژه چابهار به عنوان مهمترین بستر مناسبات اقتصادی ایران و هند باید با رفع موانع موجود به مسیر پیشرفت مورد انتظار دو کشور باز گردد.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در جنبش عدم تعهد، آمادگی دهلی برای همکاری نزدیکتر با تهران برای نقش آفرینی در این نهاد بین المللی را اعلام کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت عضویت رسمی ایران در بریکس و تاثیر آن در ارتقاء ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی گروه بریکس گفت: هند از همه ظرفیتهای خود برای فراهم نمودن بسترهای عضویت ایران در بریکس استفاده خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.