آمریکا: امکان انتقال پیام به ایران را داریم

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این که چه نظری درباره سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق به تهران و گفت‌وگویش با وزیر امور خارجه ایران دارد و آیا از نظر او برای برقراری ثبات سیاسی در عراق، نیازی هست که ابتدا با ایران مذاکراتی انجام شود، گفت: درباره سفر نماینده سازمان ملل صحبتی نمی‌کنم. عراق، مشخصا، با ایران روابط دوجانبه دارد. همیشه گفته‌ایم مایلیم این روابط، روابطی عادی باشند که بازتاب‌دهنده استقلال عراق است.

میلر با نادیده گرفتن تاثیر مخرب جنگ آمریکا در عراق و نقض استقلال آن که موجب دامن زدن به تنش‌ها و ناامنی در منطقه شد، ادامه داد: ما همیشه شاهد این وضعیت نبوده‌ایم. شما شاهد بوده‌اید که ما سیاست‌هایی را به کار بسته‌ایم تا مانع استفاده ایران از یک اهرم فشار در قبال عراق شویم یا آن را کاهش دهیم. بنابراین، امیدواریم روابط دوجانبه‌ای میان دو کشور وجود داشته باشد که به استقلال عراق احترام بگذارد.
در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از طریق این نماینده سازمان ملل پیامی  به ایران منتقل کرده است، گفت: همان طور که پیشتر از این جایگاه گفته‌ام، درباره برخی تعاملات بخصوص اظهار نظر نمی‌کنم. اما بارها گفته‌ایم که هر گاه در راستای منافعمان باشد، توان و امکان انتقال پیام به ایران را داریم.
پاسخ میلر به این دو سوال در پی این مطرح می‌شود که جنین هنیس پلاسخارت، یکشنبه در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار و رایزنی کرد.
در این دیدار آخرین تحولات عراق مورد رایزنی و گفت وگو قرار گرفت.
میلر همچنین در پاسخ به این که با توجه به این که یکی از اعضای پارلمان عراق مدعی شده است ایران در حال چاپ دینار عراقی در آرژانتین، انتقال آن‌ها به بغداد و معاوضه آن با دلار، سپس انتقالشان به ایران بوده است، آیا آمریکا از این موضوع مطلع است، گفت: ممکن است دولت از آن مطلع باشد اما من شخصا، از این موضوع بی‌اطلاعم.
مقامات رسمی مربوطه در ایران و عراق، واکنشی به این ادعای مطرح شده نداشته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.