جنجال تازه درباره پهپادهای ایرانی/ آمریکا ادعای اوکراین را تکرار کرد!

 متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی این مطلب را در جمع خبرنگاران در واشنگتن بیان کرد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: جامعه اطلاعاتی آمریکا بخش هایی از پهپادهای سرنگون شده منتسب به ایران را به نمایش گذاشته است. حالا امروز وزیر امور خارجه ایران گفته تهران از اوکراین خواسته است تا مدرکی مبنی بر تامین پهپادهای مورد استفاده روسیه توسط ایران ارائه دهد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ابتدا با لحنی خاص گفت: مدرکی فراتر از یک پهپاد سرنگون شده با قطعات ایرانی؟

خبرنگار ادامه داد: وزیر خارجه ایران گفته که هیچ مدرکی ارائه نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس گفت: "من نظرات وزیر خارجه ایران را نشنیده‌ام اما می‌گویم که اگر درخواست وزیر امور خارجه ایران از اوکراین برای دریافت مدرک باشد، مطمئناً ما اطلاعات مشترک را با اوکراین از ابتدای این درگیری ارائه کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم."

میلر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا از اوکراین در ارایه این مدارک حمایت خواهد کرد؟ گفت: این تصمیمی است که اوکراین باید بگیرد و در این صورت ما آماده همکاری با اوکراین هستیم.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ۱۶ مرداد ماه در نشستی خبری در ژاپن با اشاره به اتهامات در مورد استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین گفت: طبعا یکی از محورهای روابط با کشور روسیه در طول سال‌های گذشته همکاری‌های دفاعی بوده اما هیچ گاه برای بکارگیری پهپادها و یا سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم. شما می‌دانید که روسیه خود یکی از تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های بزرگ سلاح در جهان است.

وزیر خارجه ایران یادآور شد: امروز، من یک گزارشی را در ژاپن مطالعه کردم که تایید می‌کند که تسلیحاتی که در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد بخش عمده آن از آمریکا و کشورهای غربی تامین شده است.

وی افزود: ما هیچ گونه پهپادی برای استفاده در اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواستم چنانچه اسنادی در این رابطه در اختیار دارند آن را به مقام‌های نظامی کشورم ارائه بدهند. با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیات نظامی کشورم به لهستان سفر و با مقامات نظامی اوکراین در این باره دیدار کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: هیات نظامی ما وارد ورشو شد اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد. در تماس تلفنی با وزیر خارجه اوکراین گفتم که مطمئن شدم سند ادعایی در اختیار شما نیست و اتهامات به ایران در خصوص کاربرد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین کاملا غلط و نادرست است.

وی تصریح کرد : مجددا با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیات‌های نظامی دو کشور در عمان دیدار کنند. هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین در دیدار نظامیان دو کشور ارائه نشد. قرار شد طرف اوکراین اسناد خودش را بار دیگر بررسی کند و در نشستی دیگر با طرف ایرانی مورد بررسی قرار بگیرد. ما بارها پیگیری کردیم که این نشست برگزار شود اما طرف اوکراینی در دور جدید گفت‌وگوها حاضر نشدند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما مخالف تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین هستیم. تداوم گسترده ارسال گسترده سلاح‌های آمریکایی و غربی به اوکراین را عامل ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر اوکراین و کشتار و ویرانی بیشتر در این کشور می‌دانیم.

وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم که بر اساس گزارش ژاپن نیوز، عمده قطعات به کار گرفته شده نظامی در جنگ اوکراین از کشورهای غربی تامین شده است. جنگ در اوکراین راه حل نیست. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در اوکراین، افغانستان و سایر کشورها کنار جنگ قرار نگرفته و نخواهد گرفت.

امیر عبداللهیان گفت : آمریکا و غربی‌ها باید اتهامات بی‌اساس علیه ایران را متوقف کنند. فکر می‌کنم موضع مشترک تهران و توکیو در زمینه مناقشه اوکراین توقف جنگ و تمرکز بر صلح است.

غرب به رهبری آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین، ایران را متهم به ارسال پهپادهای خود به روسیه علیه اوکراین کرده و تهران نیز همواره این ادعاها را رد کرده است تا آنجا که نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) نیز به عرصه جدال میان دیپلمات های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم های موشکی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.