این کشور صدور روادید برای اتباع فرانسه را متوقف کرد

کشور مالی پنجشنبه شب صدور روادید برای اتباع فرانسوی را به مدت نامشخص متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری "آناتولی"، وزارت امورخارجه مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که توقف روادید برای اتباع فرانسوی، یک مقابله به مثل است، آن هم پس از آن که کشور مالی اطلاع یافته که وزارت امور خارجه فرانسه، مالی را در فهرست مناطق قرمز قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که فرانسه صدور روادید در سفارتخانه خود در باماکو؛ پایتخت مالی را به حالت تعلیق درآورد.

تنش در منطقه ساحل آفریقا به دنبال کودتای نظامی در نیجر و سرنگونی محمد بازوم رییس جمهور برکنار شده این کشور در ۶ مردادماه شدت گرفته است.

دولت مالی ۱۳ اردیبهشت ماه نیز تمامی توافقنامه دفاعی امضا شده با فرانسه و شرکای اروپایی اش از جمله موافقتنامه همکاری دفاعی امضا شده در سال ۲۰۱۴ با پاریس را لغو کرده است.

در اقدام دیگری که در تقابل با فرانسه صورت گرفت، در همه پرسی که در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در کشور مالی برای تعیین مجدد زبان رسمی کشور برگزار شد، تقریبا۹۶/۹۱ درصد (تقریبا ۹۷ درصد) از شهروندان این کشور خواستار آن شدند که زبان فرانسوی دیگر زبان رسمی کشورشان نباشد.

به همین دلیل، دولت مالی اعلام کرد که از این پس طبق قانون اساسی زبان فرانسوی که محصول ۶۸ سال استعمار فرانسه رد این کشور است، فقط "زبان کاری" خواهد بود، اما ۱۳ زبان ملی (بومی) دیگر که با فرمان صادر شده در سال ۱۹۸۲ در مالی استفاده می شوند به عنوان زبان رسمی شناخته خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.