نامه مهم خاندوزی به وزیر راه درباره بیمه شخص ثالث

با توجه به اجباری بودن پوشش بیمه شخص ثالث برای همه ناوگان حمل و نقل از جمله ناوگان حمل و نقل ریلی، سیداحسان خاندوزی وزیر وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت امنای صندوق خسارت‌های بدنی در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، در راستای اجرای حکم مصرح در ماده ۲ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵، ایجاد یا ابتیاع پوشش بیمه‌ای مناسب و کافی برای کلیه وسایل نقلیه ریلی به موازات وسایل نقلیه غیرریلی حداقل به مقدار مندرج در ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث مورد تأکید قانون‌گذار قرار گرفته است.

در این نامه همچنین آمده است، به موجب مصوبه ۷ آبان ۱۴۰۱ هیأت وزیران نرخ حق بیمه وسایل نقلیه ریلی موضوع بند ث ماده یک قانون تعیین و ابلاغ شده است. نظر به اینکه بر اساس ماده ۲۱ قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ در صورت وقوع حادثه و فقدان بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه اعم از ریلی و غیرریلی جبران خسارت‌های بدنی وارده به اشخاص ثالث زیان‌دیده به عهده صندوق تأمین خسارت‌های بدنی گذاشته شده است و از سویی پیش‌بینی می‌شود بیمه‌گذاران شبکه ریلی با استناد به ماده ۱۳ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و با توجه به اینکه حق بیمه بیمه‌نامه مسؤولیت به واسطه محدودیت سقف و پوشش به مراتب کمتر از حق بیمه شخص ثالث است، تمایلی به تحصیل بیمه‌نامه شخص ثالث نداشته باشند.

از این رو، به صورت همزمان از نهاد ناظر صنعت بیمه درخواست شد تا از ارائه بیمه‌نامه جایگزین شخص ثالث برای شبکه ریلی توسط شرکت‌های بیمه خودداری شود که این موضوع متعاقبا توسط دیوان محاسبات کشور نیز مورد تأکید قرار گرفت.

در این نامه آمده است عدم صدور بیمه‌نامه برای وسایل نقلیه ریلی در بازه زمانی ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد به رغم تکلیف دارندگان وسایل نقلیه ریلی به اخذ بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث متأسفانه این اقدام از سوی شرکت‌ها و نهادهای متولی با جدیت صورت نگرفته و دارندگان این قبیل وسایل نقلیه از بیمه‌نامه‌های جایگزین مانند بیمه‌نامه‌های اختیاری برای پوشش بیمه‌ای شبکه ریلی استفاده می‌نمایند.

با توجه به اجباری بودن اخذ بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی و در راستای مدیریت بحران‌های گسترده ناشی از وقوع حوادث احتمالی در کشور و همچنین به سرانجام رساندن فرآیند تحولی دولت سیزدهم خواهشمند است دستور فرمایید موضوع اجباری بودن خرید بیمه‌نامه شخص ثالث به نحو مقتضی به دارندگان شبکه ریلی ابلاغ و تأکید شود.

نامه خاندوزی به وزیر راه برای پوشش بیمه شخص ثالث ناوگان ریلی
نامه خاندوزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکتهای ریلیبرای قطارهای درون شهری(مترو) و برون شهری مسافری یا باری به جای بیمه نامه شخص ثالث از بیمه نامه مسئولیت استفاده می‌کنند که هنگام بروز خسارت به شاخص ثالث ، خسارت به مراتب کمتر از خسارت دیه در شخص ثالث می‌پردازند.

قانون اجبار به تهیه بیمه نامه شخص ثالث چون در شورای عالی بیمه تصویب شده و مصوب مستقیم مجلس نیست،‌ لذا شرکتهای حمل و نقل ریلی به بیمه مسئولیت اکتفا می‌کنند و بیمه نامه شخص ثالث نمی‌خرند. لذا در موقع بروز حوادث فشار هزینه بر دوش صندوق خسارت بدنی وارد می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.