سرنخ‌های جدید از حمله تروریستی به شاهچراغ/ داعش سناریوی تازه‌ای تنظیم کرده

بیش از نه ماه از عملیات تروریستی شاهچراغ نمی گذرد که شب گذشته مجددا شیراز در صدر خبرها قرار گرفت ،آن هم بواسطه حمله تروریستی دوباره به آستان مبارک احمد ابن موسی یا همان شاهچراغ.موضوعی که می تواند یادآور مثالی قدیمی در مورد خطای دوباره مومن در یک موضوع باشد.آنطور که امام صادق(ع)می فرمایند: «الْمُؤْمِنُ حَسَنُ الْمَعُونَةِ خَفِیفُ الْمَئُونَةِ جَیِّدُ التَّدْبِیرِ لِمَعِیشَتِهِ لَا یُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن»انسان باایمان یاوری نیکو بوده که کمتر باعث زحمت برای دیگران می‌شود. او با دقت، زندگی خود را مدیریت کرده و از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

اگر چه دشمنان جمهوری اسلامی همواره مترصد آسیب رسانی به نظام و انقلاب هستند و بنا دارند با استفاده ابزاری از احساسات دینی و عقیدتی مردم آنها را از ریل انقلاب خارج کنند ولی در نگاهی فراتر می توان به عملکرد کم رونق دستگاه های امنیتی دراین خصوص هم اشاره کرد. یک روز خبراز عملیات منفوران در سیستان می رسد و روزی دیگر از خطه ای آن طرف تر. ظاهرا دشمن دست روی اعتقادات مردم گذاشته و به نحوی قصد داردآنها را از حضور در اماکن مترکه هراسان سازد،اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از عملیات تروریستی سال گذشته شاهچراغ چه برنامه هایی را برای برقراری امنیت بیشتر مردم مد نظر قرار داده و در مجموع به چه دستاوردهایی در خصوص امنیت ملی در همه شهرهای کشور رسیده است سوالی بود که خبرآنلاین از فدا حسین مالکی عضو این کمیسیون پرسید.

درحالی که کمتر از یک سال از عملیات تروریستی در شاه چراغ شیراز می گذرد ،دیشب مجددا این آستان متبرک مورد هدف حمله تروریستی قرار گرفت و این درحالی است که ماه پیش هم در زاهدان یک عملیات تروریستی انجام شد. چرا مجددا شاهد تکرار این عملیات ها هستیم؟

حادثه تروریستی دیشب شیراز دومین حادثه ای است که در کمتر از یکسال در یکی از مراکز مهم مذهبی ما اتفاق افتاد و این نشان دهنده این است که دشمن جریانات اعتقادی ملت ایران را هدف قرار داده است و می خواهد احساسات مردم مسلمان را جریجه دار کند . ضمن اینکه این نوع نگرش را ما زمانی که داعش در عراق و سوریه بود کاملا دیدیم که آنها چه چیزی را هدف قرار داده بودند و به خوبی هم در آنجا سردار شهید سلیمانی عزیزمان تشخیص داده بودند و نهایتا دیدیم که داعش در این کشورهای اسلامی کاملا زمین گیر شد.الان این تحرک جدیدی که داعشی ها انجام داده اند در ایران ،افغانستان و پاکستان که عمدتا در پاکستان و افغانستان است و یک بخش های اینچنینی هم در درون کشور ما است نشان از یک سناریوی تنظیم شده ای است که در هرحال باید مراقبت ویژه ای صورت بگیرد.حوادثی که در روز های اخیر در پاکستان ،افغانستان و ایران اتفاق می افتدنشان از یک استراتژی جدیدی که دشمن نسبت به کشورهای اسلامی دارد است ،قبلااین تجربه را دشمن درکشورهای عربی مثل عراق و سوریه و اینها انجام دادند و همانطور که گفته شد درانجا زمین گیر شدند و الان دراین بخش این کارها صورت می گیرد.

افزایش تعداد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ

پس از حادثه تروریستی سال گذشته شیراز کمیسیون امنیت ملی چه برنامه هایی را برای چلوگیری از وقابع اینچنینی در اولویت قرار داد؟

کمیسیون امنیت ملی در حادثه اولیه شیراز در راس یک هیاتی در آنجا حضور پیدا کرد و تمام ابعاد حادثه را مورد بررسی قرارداد و جلسات متعددی انجام شد و نیروهای امنیتی با یک نگاه جدیدی نسبت به این مراکز حساسیت خود را نشان دادند . نمونه آن دیشب است که دیدیم که فرد تروریست با توجه به هوشیاری مامورین دستگیر شد و این هوشیاری نیروهای امنتی بود که باعث شد فرد تروریست نتواند از لایه دوم عبور کند و در همانجا وی را دستگیر کردند ،حتی می توانستند وی را در همان ابتدا با تیر بزنند تا اینکه وی را دستگیر کنند ولی اینکار را نکردند تا با دستگیری وی به یک سری سرنخ های جدیدی برسند.

 

سرنخ‌های جدیدی از حمله تروریستی به شاهچراغ به دست آمده / داعش سناریوی تازه‌ای تنظیم کرده

 

در حال حاضر و با توجه به دستگیری فرد تروریست آیا سرنخ های جدیدی به دست آمده است؟

بله سرنخ های جدیدی به دست آمده و تعدادی هم دستگیر شده اند.طبیعی است که ما باید نسبت به اینگونه مراکز در سراسر کشور حساسیت های خاصی داشته باشیم. کما اینکه نیروهای امنیتی و نظارتی کشور برنامه هایی دراین خصوص دارند.

 

پس از حمله تروریستی اول گمانه زنی ها براین بود که قطعا کمیسیون امنیت ملی باایحاد بسترهای لازم اجازه مجدد چنین تحرکاتی را درکشور نخواهد داد،ولی اینگونه نشد .چرا؟

طبیعی است که قرار براین است که این اتفاقات نیفتد،شما فاجعه قبل که در شیراز اتفاق افتاد را با حادثه دیشب مقایسه کنید،درست است رعب و وحشت برای مردم ایجاد شد اما اجازه داده نشد که دست به فجایع بیشتر بزنند که این نشان دهنده آمادگی نیروهای امنیتی است.

 

قبول ولی برای هراس زدایی چه کرده اید ،مردم نگران هستند خدای ناکرده شاید در مکان مذهبی دیگری و یکی دیگر از شهر ها نظیر این اتفاق بیفتد.

در ابتدای بحث عرض کردم دشمن یک سری مراکز دینی ،مذهبی و اعتقادی را هدف قرار داده است و می خواهد حساسات مردم را جریحه دار بکند و بر این اساس طبیعی است که دستگاه های ذیربط و نیروهای امنیتی ما آمادگی خود را بر همین اساس تنظیم کنند تا شاهد چنین اتفاقاتی د راین زمینه نباشیم.البته می دانید حیلی جاها اینها می خواستند کارهایی انجام دهند که خنثی شد و عوامل آن دستگیر شدند ،در خیلی از مراکز دولتی و مذهبی نتوانستند کاری بکنند و دستگیر شدند.

 

از این دست بازدارندگی ها را به صورت مصداقی هم سراغ دارید که به آن اشاره کنید؟

درخیلی جاها بوده و می بینیم که در چند ماه اخیر وزارت اطلاعات اطلاعیه هایی درخصوص این دستگیری ها داد و اینها نشان از این است که جلوی اغلب تیم های تروریستی که می خواستند وارد کشور شوند گرفته شده است.چندی قبل در پاکستان نفری داشتیم که با مقامات ارشد این کشور از جمله فرمانده کل ارتش پاکستان ملاقات داشت و بنا شداز این جریانات تروریستی جلوگری شود و در آنجا صحبت شد که یک توافقاتی بین دوکشور صورت بگیرد.

 

آیا از دیشب تا حالا کمیسیون در خصوص این حادثه تروریستی جلسه ای برگزار کرده و اگر اینطور است به چه نتیجه ای رسیده اید؟

قرار است امروز ظهر جلسه کمیسیون برگزار شود که اولویت اول آن بررسی حادثه تروریستی شیراز است.

 

عوامل عملیات تروریستی قبل شیراز احیرا اعدام شدند،بنظر شما آیا صرفا اعدام این افراد کفایت می کند و بازدارندگی لازم را خواهد داشت و یا بهتر است با یک راهبرد جدید وارد عمل شوید؟

قطعا آن بحث قضایی است که باید انجام شود و مباحث دیگر هم وجود دارد .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.