نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 2 شهریور

پرده‌برداری جهانگیری از رانت‌های میلیاردی ارز مرجع

کدخبر: ۵۹۳۸۵۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
پرده‌برداری جهانگیری از رانت‌های میلیاردی ارز مرجع

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم شهریور 1353؛ ایران و آلمان در مصر کارخانه می‌سازند

محمود خیامی، مدیرعامل کارخانجات ایران ناسیونال گفت: با همکاری سه‌جانبه ایران، مصر و آلمان یک کارخانه اتومبیل‌سازی در مصر تاسیس می شود.

خیامی افزود: کارخانجات ایران ناسیونال با مشارکت کارخانه مرسدس بنز آلمان و همکاری مصر در این کشور یک کارخانه اتومبیل‌سازی ایجاد می‌کند.

محصولات این کارخانه علاوه‌بر تامین نیازمندی‌های مصر و ایران به کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد.

دوم شهریور 1373؛ کلنگ ایجاد خط لوله انتقال گاز آسیا به اروپا از مسیر ایران به زمین زده شد

نخستین کلنگ احداث خط لوله انتقال گاز آسیای میانه از طریق ایران به اروپا با حضور روسای جمهور و مقامات بلندپایه ایران و ترکمنستان رسما به زمین زده شد.

این گزارش حاکی است، در مراسمی که به همین مناسبت در محل پالایشگاه تهران برگزار شد، دو کشور بر اهمیت استراتژیک این خط لوله تاکید کردند.

توافقنامه نهایی طرح انتقال گاز جمهوری ترکمنستان از طریق ایران و ترکیه به اروپا دیشب پس از انجام بحث‌های کارشناسان دو کشور و با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، ترکیه و قزاقستان به امضای هاشمی رفسنجانی و صفر مراد نیاز اف روسای جمهور ایران و ترکمنستان رسید.

در هنگام امضای این توافقنامه، آقای هاشمی رفسنجانی با تشکر از جدیت و تلاش دومین اجلاس شورای بین‌ دولتی در به نتیجه رساندن این طرح اظهار کرد: امیدواریم همانگونه که کشورهای روسیه، ترکیه و قزاقستان از این طرح حمایت و پشتیبانی کردند، در طول اجرای آن نیز با جدیت به حمایت خود ادامه دهند و نتیجه این طرح نه‌تنها به نفع مردم دو کشور بلکه منشا خیر و برکت برای کل منطقه و جهان باشد.

6 قلم کالای اساسی با دلار 175 تومان وارد می‌شود

به منظور مشارکت مردم در امر واردات کالاهای اساسی، از صبح امروز برای وارد کردن این قبیل کالاها، وزارت بازرگانی از سهم ارزی خود دلار با نرخ 175 تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

یحیی آل‌اسحاق، وزیر بازرگانی گفت: پرداخت ارز با نرخ شناور برای واردات شکر، روغن، برنج، کاغذ، لوازم‌التحریر و لاستیک ماشین‌آلات سنگین پیش‌بینی شده که از امروز قابل واگذاری به متقاضیان است.

وی با بیان اینکه واردکنندگان در صورتی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که قیمت کالای خریداری‌شده مورد قبول وزارت بازرگانی باشد، گفت: قیمت فروش کالای مزبور باید براساس نرخ‌گذاری سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و توزیع آن نیز باید زیر نظر وزارت بازرگانی و براساس دستورالعمل‌های این وزارتخانه باشد.

آل‌اسحاق با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح نظام‌دهی و تنظیم بازار که شامل قیمت‌گذاری تعدادی از کالاها و خدمات است، گفت: بیشتر اقلام موردنظر قیمت‌گذاری شده است و به تدریج اعلام می‌شود.

دوم شهریور 1383؛ خطر بازگشت به اقتصاد سوسیالیستی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اصلاحات انجام‌شده در برنامه چهارم توسعه ازسوی مجلس شورای اسلامی گفت: این گونه بررسی لایحه برنامه چهارم توسعه در حقیقت بازگشت به اقتصاد سوسیالیستی به بهانه رعایت عدالت اجتماعی است.

مجید انصاری گفت: اصلاح لایحه برنامه چهارم در مجلس هفتم باعث شد تا نتیجه کار عمیق و کارشناسانه دولت و مجلس ششم که حاصل تجربه 4 سال قانونگذاری بود، لطمه ببیند.

وی افزود: اصلاح لایحه برنامه چهارم در مجلس هفتم باعث شد تا نتیجه کار عمیق و کارشناسانه دولت و مجلس ششم که حاصل تجربه 4 سال قانونگذاری بود، لطمه ببیند.

انصاری خاطرنشان کرد: تغییراتی که ازسوی مجلس هفتم بر روی لایحه برنامه چهارم اعمال شد، گرچه شاکله کلی آن را برهم نزده، اما در کمیت و کیفیت و زمان‌بندی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

انصاری تصریح کرد: ارائه لایحه درخصوص بندهای حذف‌شده حتی امکان دارد چشم انداز توسعه نظام را به 25 سال افزایش دهد.

هر دلار افزایش قیمت نفت 900 میلیون دلار به درآمدهای ایران می‌افزاید

براساس گزارش دولتی آمریکا از اقتصاد ایران، در سال گذشته به ازای هر یک دلار افزایش قیمت نفت، 900 میلیون دلار درآمد نفتی ایران بیشتر شده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ایران گزارش افزایش نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال‌های گذشته ناشی از افزایش قیمت نفت ارزیابی کرد و نوشت، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2003 میلادی به 126 میلیارد دلار رسید و ایران در سال‌جاری نرخ رشد 4.4 درصدی و نرخ بیکاری 18 درصدی را تجربه خواهد کرد.

سازمان تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی خریدار 62 درصد سهام وزارت صنایع و معادن

سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و آستان قدس رضوی به ترتیب بهترین خریداران سهام شرکت‌های تحت پوشش وزارت صنایع و معادن در سه ماه اول سال جاری هستند.

در سه ماه اول سال جاری مبلغ 178.3 میلیارد ریال سهام شرکت‌های تحت پوشش وزارت صنایع و معادن واگذار شد که از این رقم 112.3 میلیارد ریال آن را سه سازمان و نهاد مزبور خریداری کرده‌اند.

به عبارت دیگر 62 درصد از سهام وزارت صنایع و معادن توسط این سازمان شبه‌دولتی حکومتی خریداری شده  است. از کل رقم سهام واگذارشده 65.9 میلیارد ریال در رابطه با فروش شرکت‌های بانک صنعت و معدن است که شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند به عنوان شرکت مادر عهده‌دار واگذاری است.

دوم شهریور 1393؛ پرده‌برداری جهانگیری از رانت‌های میلیاردی ارز مرجع

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز به کار بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف با اشاره به تلاش دولت برای ساماندهی بازار ارز و کنترل نرخ تورم گفت: در گذشته رانت‌های میلیاردی در رابطه با اختصاص ارز مرجع به برخی افراد شکل گرفته بود که دولت این فضای رانت‌خواری را درهم شکست و این در شرایطی است که در آینده نزدیک گزارش مفصلی از رانت‌های میلیاردی ارز مرجع اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: براساس تصمیمات دولت، نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز از بین رفته، ضمن اینکه بساط اختصاص ارز مرجع نیز برچیده شده است.

رسیدن به نرخ تورم زیر 20 درصد دشوار است

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد درباره تغییر هدف‌گذاری تورم و رسیدن نرخ آن به زیر 20 درصد تا پایان امسال گفت: نرخ تورم از سال گذشته تا به امروز با سرعت مناسبی کاهش یافته و از مرز 40 درصد به حدود 25 درصد رسیده است؛ اما اینکه بتوان با همین سرعت تورم را کاهش داد و برای تورم زیر 20 درصدی هدفگذاری کرد، کاری سخت اما ممکن است و تیم اقتصادی دولت و دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا این نرخ محقق شود.

محمدی همچنین درباره حذف دهک‌های پردرآمد و آثار تورمی این اقدام دولت گفت: حذف یارانه این گروه‌ها نه تنها موجب تورم نمی‌شود، بلکه به تولید و کاهش تورم نیز کمک خواهد کرد. هدایت منابع به سمت تولید منجر به کاهش رشد قیمت‌ها می‌شود و این به معنای این است که حذف یارانه این گروه‌ها و هدایت آن به سمت تولید منجر به کاهش تورم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید