این کشور هم به اوکراین جنگنده اف-16 می‌دهد

ولودیمیر زلنسکی از ابتدای جنگ اوکراین بارها خواستار ارسال جنگنده اف-۱۶ از سوی متحدان غربی به دلیل قدرت تخریب و در دسترس بودن جهانی آن بوده است. اف-۱۶ مجهز به یک توپب ۲mm است و قادر به حمل بمب، موشک و راکت نیز است. 

«یوناس گر استوئر» نخست وزیر نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در تدارک اهدای جتهای جنگنده اف-۱۶ به اوکراین هستیم و جزئیات آن را درباره تعداد، زمان تحویل و چارچوب تحویل به زودی اعلام خواهیم کرد. 

استوئر روز پنجشنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد و از اهدای موشک‌های ضد هوایی و سایر تجهیزات به این کشور خبر داد. «بوئرن آریلد گرام» وزیر دفاع نروژ نیز گفته که اهدای این جنگنده‌ها به طور قابل توجهی تواناییهای نظامی اوکراین را افزایش خواهد داد. 

درگیری شدید ارتش اوکراین و روسیه در کریمه

رویترز می‌گوید: اوکراین دارای متحدان زیادی است که دارای جنگنده اف-16 هستند و این موضوع قابلیت تامین آسان قطعات و سایر تجهیزات این جنگنده را برای این کشور فراهم می‌کند. در حالیکه تامین قطعات جنگنده‌های روسی اوکراین برای این کشور دشوار است. 

نروژ سال گذشته 57 جنگنده اف-16 خود را بازنشست کرد که از این تعداد 32 جنگنده را به رومانی از متحدان ناتو فروخت. 

پیش از این دانمارک و هلند نیز تحت فشار و چراغ سبز آمریکا موافقت کردند که بخشی از جنگنده‌های اف-16 خود را به اوکراین تحویل بدهند.

سرنگونی پهپادهای اوکراینی بر فراز دریای سیاه/ دستور آماده باش صادر شد

«مته فدریکسن» نخست وزیر دانمارک نیز گفته است که کپنهاگ امیدوار است تا پایان سال 2023 شش فروند از این جنگنده‌ها را به اوکراین ارسال کند. 8 فروند نیز در سال 2024 و 5 فروند دیگر نیز سال 2025 به اوکراین تحویل داده خواهد شد. 

مقامات روسی در واکنش به تصمیم کشورهای غربی برای ارسال جنگنده به اوکراین تاکید کرده‌اند که تصمیم برای ارائه این هواپیماهای جنگی به اوکراین فقط جنگ را تشدید و روند عملیات نظامی ویژه روسیه را طولانی‌تر می‌کند.

تصمیم آمریکا برای موافقت با ارسال اف-۱۶ به اوکراین، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. «رابرت اف کندی جونیور» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا  از این اقدام به شدت انتقاد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.