چگونه از ایجاد تاول در پاها جلوگیری کنیم؟

تاول روی پا از عوارض پیاده‌روی‌های طولانی است. در پیاده‌روی سنگین و طولانی اربعین حسینی یکی از عوارضی که امکان دارد زائران را با مشکلاتی روبرو کند تاول پا است. از همین رو، آشنایی با نکات بهداشتی به منظور پیشگیری، تشخیص و درمان تاول ضروری به نظر می‌رسد.

در آستانه پیاده روی باشکوه اربعین قرار داریم. این پیاده روی را شاید بتوان بزرگ‌ترین پیاده روی آئینی و ایمانی دوران معاصر توصیف کرد. بسیاری از حاضران در این مراسم عظیم آئینی از مقاصد و شهرهای مختلف و پس از طی کردن مسیرهای طولانی خود را به شهرهای مقدس کربلا و نجف می‌رسانند. حضور در این تمرین سنگین ایمانی و جسمانی می‌تواند عوارض جسمانی به‌ویژه برای پا در پی داشته باشد. یکی از این عوارض معمول این نوع پیاده روی تاول پا است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

به گزارش هلث لاین؛ تاول روی پا از جمله عوارض شایع پیاده روی طولانی است. خوشبختانه، با چند درمان ساده می‌توان ناراحتی ناشی از تاول و کف پا را تسکین داد و خطر تاول‌های مکرر در ادامه مسیر یک راه پیمایی طولانی را کاهش داد.

تاول چیست؟

تاول حباب کوچک مایع است که در ناحیه‌ای از بدن تشکیل می‌شود. اندازه این حباب‌ها می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است پس از سوختگی پوست، عفونت با قارچ یا باکتری، نیش حشره، یا ضربه به این عارضه دچار شوید. اما متداول‌ترین شکل تاول زمان پیاده‌روی‌های طولانی یا ورزش‌های سنگین بروز پیدا می‌کند. تاول می‌تواند در کارهای روزمره اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر روی پاهای خود تاول دارید، ممکن است در راه رفتن، ورزش یا ایستادن برای مدت طولانی مشکل پیدا کنید.

دلایل بروز تاول

اگر روی پاهای خود تاول دارید، ممکن است دلیل آن اصطکاک زیاد باشد. راه رفتن یا ایستادن به مدت چندین ساعت در روز، به پاشنه پا، کف پا و انگشتان پا فشار می‌آورد. هرچه در طول روز بیشتر روی پاهای خود بمانید، خطر ابتلا به تاول در پاها بیشتر می‌شود. در بسیاری از موارد نیز این حباب‌های پر از مایع ناشی از کفش‌های نامناسب هستند.

انواع تاول پا

تاول پا ناشی از اصطکاک با کفش یا زمین معمولا در عرض چند روز با درمان‌های ساده و خانگی برطرف می‌شود. متأسفانه، برخی از تاول‌ها به درمان‌های خانگی پاسخ نمی‌دهند یا با گذشت زمان بدتر می‌شوند. اگر تاول باعث درد شدید یا مانع راه رفتن شد به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تب، تهوع یا لرز با تاول پا همراه شد، باید به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه عفونت باشد.

درمان و شیوه خارج کردن مایع از تاول

ممکن است وسوسه شوید که یک تاول را بترکانید. اما شما باید یک تاول را دست نخورده بگذارید زیرا تاول باز می‌تواند عفونی شود. پوشاندن تاول با بانداژ چسب می‌تواند به محافظت از تاول هنگام بهبودی کمک کند. اگر یک تاول را به حال خود رها کنید، ممکن است در نهایت سفت شده و از بین برود. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، این حباب ممکن است ایجاد ناراحتی کند. در حالی که نباید تاول را بترکانید، تخلیه ایمن تاول ممکن است باعث تسکین آن شود. مراحل زیر برای تخلیه صحیح تاول در یک درمان سرپایی یا خانگی آورده شده است:

۱.دست‌های خود را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال بشویید.

۲.با استفاده از یک پنبه، سوزنی که می‌خواهید با آن مایع تاول را خارج کنید، با الکل ضد عفونی کنید.

۳.تاول را با ضد عفونی کننده تمیز کنید.

۴.سوزن را بردارید و یک سوراخ کوچک در تاول ایجاد کنید.

۵.اجازه دهید مایع به طور کامل از تاول خارج شود.

۶.پماد یا کرم ضد باکتری را روی تاول بمالید.

۷.تاول را با باند یا گاز بپوشانید.

۸.روزانه اثر قبلی پماد آنتی باکتریال را از روی محل‌های تاول تمیز کرده و دوباره از آن استفاده کنید. تاول را تا زمان بهبودی بپوشانید.

چگونه از ایجاد تاول در پاها جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از تاول روی پا شامل رسیدگی به علت اصلی است. اگر به دلیل اصطکاک دچار تاول شدید، پوشیدن کفش‌های مناسب اولین اقدام جهت پیشگیری است. اگر پاهای شما در امتداد ناحیه خاصی از کفش شما ساییده شود، پوشیدن کفی ممکن است باعث ایجاد پد اضافی و کاهش اصطکاک شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.