وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری "ویبریوکلرا" ایجاد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم آبی شدید بدن شده و منجر به مرگ انسان می‌شود. این میکروب از طریق مدفوع انسان دفع شده و می‌تواند موجب آلودگی آب و مواد غذایی شود. 

 مصرف آب سالم در پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا و از جمله وبا اهمیت دارد و افراد حتما باید از آب لوله‌کشی یا بطری شده استفاده کنند. 

 لزوم رعایت نکات بهداشتی در تغذیه در تجمعات،و اینکه افراد از مواد غذایی خام استفاده نکنند و ترجیحا در جایی که از شست‌وشوی کاهو و صیفی‌جات مطمئن نیستند از مصرف سالادها خودداری کنند.

در آستانه فصل پاییز بویژه در شهریور ماه نگرانی ما از شیوع وبا افزایش می‌یابد چرا که به شکل سنتی و به دلایل مختلف در این ماه‌ شیوع بیماری اتفاق می‌افتد؛ هرچند که هنوز مشکلی خاصی رویت نشده است..نگرانی از شیوع وبا تنها منحصر به سفرهای خارجی نیست، و افراد در سفرهای تابستانی داخلی خود نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 با شروع فصل گرما یعنی از خردادماه در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مرتبا نمونه‌گیری و کشت برخی موارد اسهالی از نظر میکروب وبا انجام می‌شود و به محض مثبت شدن پاسخ تست‌ها، بلافاصله اقدامات پیشگیری کننده آغاز می‌شود. اوایل امسال چند مورد محدود از وبا مشاهده شده که همگی وارده از کشورهای پاکستان و افغانستان بودند اما تا پایان مهرماه دانشگاه‌ها در حالت آماده‌باش هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.