تحریم جدید آمریکا علیه سودان

آمریکا روز چهارشنبه تحریم هایی علیه مقامات ارشد نیروهای پشتیبانی سریع سودان به دلیل نقض حقوق بشر از جمله قتل فرماندار دارفور غربی، اعلام کرد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی، همزمان ۱۶۳ میلیون دلار کمک بشردوستانه جدید برای کمک به قربانیان و پناهندگان جنگ داخلی حدود پنج ماهه سودان اعلام کرد.

تایید انتقال پرتابه‌های اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین از سوی پنتاگون

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که عبدالرحیم حمدان داگلو، فرمانده ارشد نیروهای پشتیبانی سریع سودان یا آر اس اف و برادر او محمد حمدان داگلو، رهبر این گروه شبه نظامی را تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری افزود که در زمان رهبری عبدالرحیم داگلو، اعضای نیروهای پشتیبانی سریع سودان "در اقدامات خشونت آمیز و نقض حقوق بشر، از جمله قتل عام غیرنظامیان، کشتار قومی و استفاده از خشونت جنسی نقش داشته اند."

این وزارتخانه افزود که بسیاری از این اقدامات در منطقه دارفور سودان رخ داده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا نیز فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان و عبدالرحمن جمعه فرمانده این گروه در بخش دارفور غربی را به دلیل «دست داشتن در نقض فاحش حقوق بشر,» در لیست سیاه خود قرار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «بر اساس منابع موثق، در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳، نیروهای پشتیبانی سریع سودان به رهبری ژنرال جمعه، فرماندار این گروه در دارفور غربی، خمیس آبباکار و برادرش را ربوده و آنها را به قتل رساندند.»

بر اساس گزارش ها، در پی حملات توپخانه‌ای کورکورانه ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در منطقه «امبده» در شهر «ام درمان» در روز چهارشنبه 15 شهریور ماه، ۱۹ غیر نظامی کشته شدند.

بر اساس گزارش ها، از ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، نیروهای پشتیبانی سریع در تلاش برای کنترل یگان مهندسی ارتش در «ام درمان»، مقر آن را هدف حملات توپخانه‌ای سنگین قرار داده‌اند. ارتش نیز با پهپاد مواضع نیروهای پشتیبانی سریع را در مناطق «شرق النیل» و «الجریف» در جنوب شرقی خارطوم هدف قرار داد.

همزمان با تداوم درگیری‌ها در مناطق مختلف سودان  دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به تبدیل شدن این درگیری‌ها به یک جنگ داخلی فراگیر هشدار داده است.

وی در یکصد و شصتمین نشست شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو، گفت: بحران سودان همچنان ادامه دارد و هزینه هنگفتی بر جای گذاشته که از توان تحمل ملت این کشور خارج است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی و انتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای واکنش در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و واگذار نکردن قدرت به غیرنظامیان متهم کرد؛ این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.