تهدید رهبران کره شمالی و روسیه به تحریم از سوی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه پیش از دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد که در تحریم این دو کشور تردید نخواهد کرد.

متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت که انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «البته ما تحریم‌های خود را به جدیت علیه نهادهایی که از تلاش‌های جنگی روسیه حمایت مالی می‌کنند، اجرا کرده‌ایم و به اجرای آن تحریم‌ها ادامه خواهیم داد و در اعمال تحریم‌های جدید به‌طور مناسب تردید نخواهیم کرد.»

درخواست مهم کاخ سفید از کره شمالی

پس از اعلام کره شمالی و روسیه مبنی بر تصمیم  کیم جونگ اون برای سفر به مسکو به دعوت ولادیمیر پوتین، کاخ سفید از پیونگ یانگ خواست که «به روسیه تسلیحات ارائه ندهد یا آنها را به مسکو نفروشد.»

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی  در واکنش به  اعلامیه روسیه و کره شمالی گفت: همانطور که علناً هشدار داده ایم، انتظار می رود در طول سفر کیم جونگ اون به روسیه، مذاکرات تسلیحاتی میان دو کشور ادامه یابد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد: ما از کره شمالی می خواهیم به تعهدات عمومی  خود بر عدم ارائه یا فروش تسلیحات به روسیه، پایبند باشد.

هفته گذشته بود که آمریکا از احتمال سفر کیم جونگ اون به روسیه به منظور بررسی  توافق احتمالی برای ارائه تسلیحات به مسکو خبر داد  و کاخ سفید نیز گفت که مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی "به طور فعال در حال پیشرفت است." 

پت رایدر سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که آمریکا همچنان "نگران" تصمیم احتمالی  کره شمالی برای ارائه تسلیحات و تجهیزات به روسیه است. 

وی افزود  که ارائه تسلیحات و تجهیزات به روسیه «فقط به تداوم این جنگ بیهوده  کمک می کند و منجر به مرگ اوکراینی‌های بی‌گناه بیشتری می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یک مقام دولت کره جنوبی گفته است سازمان اطلاعات کره جنوبی باور دارد قطار حامل رهبر کره شمالی کیم جونگ اون به سمت شهر ولادی وستوک روسیه در حال حرکت است.

مقام ارشد دیگری از کره جنوبی نیز گفت به نظر می رسد کیم جونگ اون پیونگ یانگ را به مقصد روسیه ترک کرده است.

گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز از سفر احتمالی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به روسیه و ملاقات او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه حکایت داشت؛ سفری که می تواند به معنی حمایت و کمک تسلیحاتی کره شمالی از روسیه در جنگ اوکراین تلقی شود.

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز روز دوشنبه  گزارش داد که کیم جونگ اون احتمالا در روزهای آینده به خاور دور روسیه سفر می کند. وزارت دفاع کره جنوبی نیز گفت "احتمال" برگزاری نشست بین کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین در حاشیه مجمع اقتصادی شرق وجود دارد.

پوتین سفری دو روزه را از امروز دوشنبه به ولادی وستوک برای شرکت در مجمع اقتصادی شرق آغاز می کند.

گزارش نشست احتمالی پوتین و کیم جونگ اون درحالی منتشر شد که پیونگ یانگ بعد از برگزاری نشست سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در ۱۸ اوت به دنبال افزایش همکاری های نظامی با مسکو است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.