خبر المانیتور از نامه بارزانی به بایدن

نشریه المانیتور گزارش داد، نخست وزیر دولت منطقه‌ای اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از او خواسته تا در بحران رو به رشد بین این دولت با دولت مرکزی در بغداد مداخله کند.

نشریه المانیتور گزارش داد، مسرور بارزانی، نخست وزیر دولت منطقه‌ای کردستان عراق در یک نامه که برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرستاده از او خواسته در قبال بحران تشدید شونده با دولت مرکزی در بغداد مداخله کند و این نگرانی وجود دارد که در صورت رسیدگی نشدن به این بحران کلیت منطقه کردستان عراق فروبپاشد.

به نوشته این نشریه، بارزانی این نامه را در تاریخ سوم سپتامبر برای جو بایدن فرستاد و نامه یکشنبه هفته جاری تحویل کاخ سفید شد. او در این نامه نوشته است: ما این نامه را در یک تقاطع حیاتی در تاریخمان می‌نویسم، تقاطعی که نسبت به دشوار بودن غلبه بر آن نگرانیم. ما دچار خونریزی اقتصادی و سیاسی هستیم. برای اولین بار در دوران نخست وزیری خود، شدیدا نگرانم کارزار غیرشرافتمندانه علیه ما ممکن است باعث فروپاشی الگوی عراق فدرال که آمریکا در سال ۲۰۰۳  از آن پشتیبانی کرده و در ظاهر از آن زمان به بعد به آن پایبند بوده، شود.

بارزانی درخصوص توانایی واشنگتن برای رفع این بحران در این نامه به جو بایدن ادعا کرد: "ما معتقدیم دولت شما اهرم قابل توجهش بر بغداد را حفظ  کرده است."

این نامه بارزانی در حالی مطرح شده که اخیرا تنش‌ها بین اربیل و بغداد بر سر تخصیص بودجه‌ها، فروش نفت و اراضی که هر دو طرف مدعی آنها هستند، تشدید شده است. بارزانی در دیداری در روز دوشنبه در شهر اربیل با آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق بر تقاضایش برای شراکت بیشتر آمریکا برای حل و فصل مناقشات بین دو طرف تاکید کرد.

به نوشته المانیتور، با وجود تمرکز فعلی آمریکا بر چین و جنگ در اوکراین، هدف از این نامه بارزانی تحریک دولت بایدن به وارد عمل شدن قبل از بالا گرفتن خشونت است.

المانیتور در ادامه این مطلب نوشت، این چشم انداز چند روز پیش در استان نفت خیز کرکوک عراق زمانی که کردها و عربها بر سر وضعیت مقر حزب دموکرات کردستان عراق متعلق به بارزانی در کرکوک و حکم دادگاه درباره آن دچار درگیری شدند، بروز یافت. در این اعتراضات که نهایتا با استقرار نیروهای امنیتی فدرال در این شهر فروخوابید، چهار نفر از کردها جان خود را از دست دادند.

یک مقام کرد که نامش را فاش نکرد، به المانیتور گفت: "سوال ما این است که آمریکا الان کدام جهنم دره‌ای است؟"

المانیتور تصریح کرد، کاخ سفید تا زمان انتشار این مقاله‌ هنوز به نامه بارزانی پاسخ نداده و وزارت امور خارجه آمریکا و یک مقام کاخ سفید نیز درخواست این نشریه برای اظهارنظر درباره این نامه را رد کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.