هدف وزیر امور خارجه عراق  از سفر به تهران چیست؟

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه انعقاد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق، دولتمردان این کشور را موظف کرد اقلیم کردستان را مجبور به تخلیه پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی کند، گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران صرفاً برای اجرایی کردن توافقنامه امنیتی است.

 فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفت، فردا به تهران سفر می‌کند. وی با اعلام خبر سفرش به تهران افزود، عراق به تعهدات امنیتی خود با تهران متعهد است.

این در حالی است که موعد تعیین شده از سوی تهران برای تخلیه گروهک‌های تجزیه طلب تروریستی در اقلیم کردستان ۲۸ شهریور ماه اعلام شده و مقام‌های تهران اعلام کردند به هیچ وجه از این موعد عقب نشینی نخواهند کرد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره اهمیت سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران و آنچه در موضوع توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق باید دنبال شود، به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به حوادث شهریور ماه سال گذشته و نفوذ گروهک‌های تروریستی از مرز عراق به ویژه اقلیم کردستان و شمال غرب ایران و انجام عملیات های کور تروریستی، مسئولان جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند موضوع را به بهترین نحو ممکن خاتمه دهند، به همین دلیل دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان سال گذشته به عراق سفر کرد.

وی افزود: انعقاد توافقنامه امنیتی میان ایران با دولت عراق، بغداد را موظف کرد اقلیم کردستان را مجبور به تخلیه و خروج پایگاه‌های تجزیه طلب تروریستی کند.

کارشناس سیاست خارجی درباره اهمیت برخورد قاطع با تروریست‌ها در اقلیم کردستان برای ارتقای امنیت مرزهای غربی ایران عنوان کرد: مسؤولان جمهوری اسلامی ایران از دولتمردان عراقی انتظار دارند برخورد قاطعی با حامیان گسترش تروریسم در کردستان عراق انجام دهند، یعنی فعالیت‌های لازم برای جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در اقلیم کردستان در اسرع وقت انجام شود.

هانی‌زاده با بیان اینکه مسؤولان اقلیم کردستان با وجود برخی توافقات دوجانبه از دستورات دولت مرکزی عراق چندان تبعیت نمی‌کنند، گفت: تردیدهای مقابله با تروریست‌ها و تجزیه‌طلبان در اقلیم بیانگر آن است متأسفانه سران کُرد توجهی به توافق امنیتی ایران و عراق ندارند. در این راستا تداوم عملیات‌های تروریستی در منطقه باعث شده است مسؤولان جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورد قاطع دولت مرکزی عراق با عوامل یاد شده شوند.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران برای رایزنی درباره توافق امنیتی دوجانبه زمانی حائز اهمیت است که شاهد تلاش بیشتر دولت مرکزی بغداد باشیم. هرچند عراق به ایران وعده داده است ارتش کشورش را برای کنترل مرزهای مشترک به شمال عراق اعزام کند، اما اقدامات انجام شده آنچنان کافی نبوده است.

هانی‌زاده توضیح داد: مسؤولان جمهوری اسلامی به دولتمردان عراقی بارها هشدار داده‌اند همچنان گروهک‌های تروریستی در اربیل، دهوک و سلیمانیه زیر نظر افسران سازمان سیا و موساد آموزش می‌بینند و امنیت ملی ایران را تهدید می‌کنند، بنابراین خواستار حل سریع موضوع هستند، زیرا تداوم این وضعیت به چالش جدی در مناسبات ایران و عراق با اقلیم کردستان منجر می‌شود.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران صرفاً برای اجرایی کردن توافقنامه امنیتی است، زیرا به تازگی مسؤولان جمهوری اسلامی به صورت جدی هشدار داده‌اند، اگر دولت مرکزی عراق مرزها را کنترل نکند، ایران در این زمینه اقداماتی انجام می‌دهد. به همین دلیل موضوع از نظر ایران بسیار جدی است و امیدواریم دولت عراق از مرزها به بهترین شکل ممکن مراقبت کند تا دو کشور با داشتن مرزهای طولانی دچار چالش‌های جدی امنیتی نشوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.