بیانیه تروئیکای اروپایی فنی نیست

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران فنی نیست و با نگاه سیاسی تدوین شده است. آنان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و از ما انتظارات یک‌سویه دارند.

محمد سرگزی در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران مبنی بر اینکه ایران تمایلی به اجرای شفاف تعهدات خود ندارد، گفت: اگر سابقه تمام این بیانیه‌ها را ببینیم، کاملاً مشخص می‌شود که عمدتاً این بیانیه‌ها مبتنی بر نگاه سیاسی است، نه فنی.

وی ادامه داد: انتظار ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی آن است که به عنوان یک نهاد فنی با دقت بیشتری به موضوعات ورود کند و با نگاه فنی و حقوقی موضوعات را از جمهوری اسلامی ایران در زمینه انجام تعهدات مطالبه کند.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که از تعهد صحبت می‌شود، این تعهد باید بر اساس یک معاهده، قرارداد یا سند بین المللی باشد. غربی‌ها از ما می‌خواهند به صورت یک طرفه یکسری الزامات را انجام دهیم و انتظارات یک سویه‌ای که آنان از ما دارند، قطعاً در چارچوب معاهداتی که عضو آن هستیم، نیست.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از بیانیه فرانسه، انگلیس و آلمان مبنی بر ضرورت نصب دوباره دستگاه‌های نظارتی و دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: این مواردی که آنان مطرح می‌کنند، درخواست‌های مازاد است و قطعاً ما به آن تن نمی‌دهیم.

سرگزی با تاکید بر اینکه این بیانیه هم مانند سایر بیانیه‌ها به لحاظ حقوقی رد است، بیان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به موضوعات فنی و حقوقی توجه کرده و سیاسی‌کاری نکند. موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً روشن است و ما بر اساس پروتکل‌ها و معاهداتی که عضو آن هستیم و آن را به رسمیت شمردیم، عمل می‌کنیم و در همین چارچوب به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ما بر اساس قوانین بین المللی عمل می‌کنیم و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را مدنظر داریم و اجرا می‌کنیم. نمی‌شود طرف غربی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکند و از ما توقع داشته باشند که فراتر از تعهداتی که دادیم، اقدام کنیم.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غربی‌ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه توقع دارند جمهوری اسلامی ایران اقدامات ثانویه هم انجام دهد. اقدامات ثانویه ای که ما باید انجام دهیم، تا زمانی که طرف غربی به تعهداتش عمل نکند، متوقف خواهد بود. ما این اقدامات را بدون اجرا شدن تعهدات طرف غربی انجام نمی‌دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.