تاثیر خطرناک شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان!

هلث نیوز گزارش داد، در نظرسنجی از بیش از ۱۰۰۰ آمریکایی پرسیده شد که وقتی در آینه نگاه می‌کنند چه احساسی نسبت به بازتابشان دارند. هدف این پروژه این بود که مشخص شود افراد به چه ویژگی هایی بیشتر اهمیت می دهند و آیا رسانه های اجتماعی تأثیری دارند یا خیر.

۱۲ درصد از کسانی که نگاه کردن به خود در آینه را کنار گذاشتند، بیش از سه ساعت در روز در رسانه های اجتماعی وقت می گذراندند. راشل کرش، روزنامه نگار In Health Data، خاطرنشان می کند که رسانه های اجتماعی ممکن است در بدشکلی بدن( تصویر ذهنی منفی نسبت به خود) نقش داشته باشند.

افراد باهوش این ۳ ویژگی عجیب را دارند!

 افرادی که بیش از سه ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، 11 دقیقه در روز را نیز به بررسی ناامنی‌های خود در آینه، می گذرانند؛ این پنج دقیقه بیشتر از افرادی است که کمتر از یک ساعت در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

در نظرسنجی Health نشان داده شده است که مردم به طور متوسط، هر روز هشت دقیقه به خود در آینه نگاه می کنند و پاسخ دهندگان مدل مو، چشم ها، دندان ها، وزن و بافت پوست را به عنوان برجسته ترین ویژگی بدن گزارش کردند. افراد در چشمان خود بیشترین اعتماد به نفس را داشتند، اما در مورد وزن خود بسیار ناامن و نا مطمئن بودند.

کرش و تیمش از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواستند که پس از 30 ثانیه نگاه کردن به آینه، خود را با توضیحات تک کلمه ای توصیف کنند. از میان کسانی که کمتر از یک ساعت از رسانه های اجتماعی استفاده کردند، پاسخ دهندگان خود را متفکر، صادق و منحصر به فرد توصیف کردند. افرادی که بیش از سه ساعت در شبکه های اجتماعی فعالیت داشتند، خود را ساده، چاق و بی دست و پا توصیف کردند.

زمان چرخیدن روزانه در رسانه های اجتماعی نیز با افزایش احتمال انتخاب صفت های منفی برای توصیف خود مرتبط است؛ کسانی که کمتر از یک ساعت در روز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند تنها دو اصطلاح منفی در بین 10 صفت پرکاربرد خود داشتند. در همین حال، کسانی که به مدت 1 ساعت یا بیشتر از شبکه های اجتماعی و رسانه ها استفاده می کردند، دارای چهار عبارت منفی در 10 مورد صفت مربوط به خود بودند. علاوه بر این، تنها 15 درصد از افرادی که از رسانه های اجتماعی برای کمتر از یک ساعت استفاده می کنند، خود را غیرجذاب توصیف می کنند؛ در حالی که 1 نفر از هر 4 نفر از افرادی که از رسانه های اجتماعی به مدت یک ساعت یا بیشتر استفاده می کردند خود را غیر جذاب می دیدند.

از هر 10 پاسخ‌دهنده‌ای که از فیلتر زیبایی TikTok استفاده کرده بودند، 41٪ آرزو می‌کردند که در دنیای واقعی نیز شبیه این فیلتر نظر می‌رسیدند و 13٪ احساس می‌کردند که استفاده از این فیلترها بر ارزش واقعیشان تأثیر گذاشته است.

رسانه های اجتماعی و سلامت روان

 استفاده از رسانه های اجتماعی باید به 30 دقیقه در روز محدود شود. چرا که صرف زمان کمتر در رسانه های اجتماعی با مزایایی برای تقویت سلامت روان مرتبط شده است.CDC می گوید سلامت روان شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما می شود. افراد مبتلا به افسردگی احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت، بیماری قلبی و سکته دارند. اگر به دلیل ظاهر فیزیکی، کار یا معیشت روزانه خود با استرس دست و پنجه نرم می کنید، CDC نکاتی را برای مقابله ارائه می دهد:

نکاتی برای رهایی از استرس:

  1. از دنیا فاصله بگیرید: بله، به‌روز ماندن در مورد رویدادهای جاری مهم است، اما عناوین منفی می‌توانند تاثیر خود را بگذارند. گاهی اوقات، یک دقیقه وقت بگذارید و از دنیای اطراف خود جدا شوید.
  2. با بدن خود به خوبی رفتار کنید: اینکه چقدر احساس خوبی دارید به آنچه که مصرف می کنید محدود می شود. سعی کنید انتخاب های غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و گزینه های لبنی کم چرب یا بدون چربی داشته باشید. همچنین سعی کنید هفت ساعت خواب خوب و فعالیت بدنی داشته باشید.
  3. اجتناب از مواد مخدر: محدود کردن محصولات تنباکو و دخانیات کمک بزرگی به شما برای رهایی از استرس می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.