شکایت اوکراین از لهستان،‌ مجارستان و اسلواکی

کی‌یف از سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

وزارت اقتصاد اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی با تصمیم اتحادیه اروپا مخالفت کرده و ممنوعیت موقت بر واردات غلات اوکراین را تمدید کردند، اقدامی که احتمالا خشم مقامات اتحادیه اروپا را به همراه خواهد داشت. 

چین سفیر آلمان را احضار کرد

روز جمعه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد دارد ممنوعیت موقت صادرات غلات اوکراین به تعدادی از کشورهای شرق اروپا را به حالت تعلیق در آورد. 

اتحادیه اروپا در ماه می قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی برای مقابله با خطر آسیب دیدگی کشاورزان این کشورها به دلیل قیمت ارزان غلات اوکراینی، ممنوع اعلام کرد.

اوکراین یکی از تامین کنندگان عمده غلات در جهان به شمار می‌آید و پس از لغو توافق غلات دریای سیاه، برای صادرات غلات خود به همسایگانش وابسته است. 

توافق صادرات غلات از دریای سیاه توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد اما این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اخیرا در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان در جریان سفر به روسیه گفته بود: «فقط با لغو محدودیت‌های غرب علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه، به توافق غلات بازمی‌گردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.