غایبان بزرگ مجمع عمومی سازمان ملل/ دست خالی ماکرون رو شد!

 این نشست از امروز سه‌شنبه (۲۸ شهریور ۱۴۰۲ مصادف با ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳) با حضور سران کشورها و دولت‌ها، وزرا و هیأت‌های کشورهای عضو این سازمان در نیویورک آغاز خواهد شد.

ریاست هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را «دنیس فرانسیس» از «ترینیداد و توباگو» - جنوبی‌ترین کشور جزیره‌ای در حوزه دریای کارائیب - بر عهده خواهد داشت. ودر واقع حضور آمریکا در این نشست هم از جنبه میزبانی اجلاس سالانه سازمان ملل است که در قلب مَنهتن برگزار می‌شود.

دست خالی فرانسه در سازمان ملل

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که سال گذشته در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافت و در حاشیه آن دیداری مهم با آیت‌الله رئیسی داشت، امسال اعلام کرده به‌دلیل مشغله‌های کاری و میزبانی از چارلز سوم پادشاه انگلیس و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان طی روزهای آتی در نشست مجمع عمومی شرکت نخواهد کرد؛ یک مقام دولت فرانسه هم گفته است که مکرون به‌تازگی در نشست سران گروه ۲۰ شرکت و با رهبران جهان دیدار کرده است.

لحظاتی خاص از مجمع عمومی سازمان ملل که دنیا آن را فراموش نخواهد کرد

به گفته برخی کارشناسان با توجه به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل تریبونی برای بیان دیدگاه‌ها و تبیین سیاست‌های یک سال اخیر و نیز اعلان راهبردهای کلان کشورها به شمار می‌رود، دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور فرانسه را نمی‌توان صرفاً میزبانی از چارلز سوم و پاپ فرانسیس دانست بلکه نرفتن مکرون به نیویورک، ریشه در اوضاع داخلی کشورش دارد. فرانسه در یک سال اخیر صحنه‌های ناآرام زیادی را به خود دیده و به نوعی دولت فرانسه در سیاست خارجی خود شاهد تحولی چشمگیر نبوده و به همین علت در هفتاد و هشتمین دور از مجمع عمومی شرکت نکرده است.

مشغله‌ کاری آقای نخست‌وزیر

«ریشی سوناک» اولین نخست‌وزیر انگلیس طی یک دهه گذشته است که به گفته رسانه‌های این کشور، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند. دلیل این مسأله، مشغله‌ کاری نخست‌وزیر عنوان شده است!

دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که «جیمز کلورلی» وزیر خارجه و «الیور داودن» معاون نخست‌وزیر انگلیس، ریاست هیأت این کشور را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر عهده خواهند داشت.

حضور حداقلی چین و روسیه در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل

رهبران دو کشور چین و روسیه هم به گفته رسانه‌های غربی به‌ ندرت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده‌اند.

نشریه پولیتیکو نوشته است: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، اغلب در گردهمایی نیویورک شرکت نمی‌کند و امسال هم انتظار نمی‌رود در این اجلاس حاضر شود. ظاهراً قرار بود «وانگ یی» وزیر خارجه چین راهی نیویورک شود اما وزارت خارجه این کشور روز جمعه تأیید کرد که «هان ژنگ» معاون رئیس‌جمهور در مجمع عمومی شرکت می‌کند.

با توجه به دعوت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از «وانگ یی» برای سفر به این کشور، انتظار می‌رفت که دو طرف با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنند اما اکنون نظر به جایگاه تشریفاتی «ژنگ» به‌نظر می‌رسد که قرار است او صرفاً سکان چینی‌ها در نشست امسال را حفظ کند.

«ولادیمیر پوتین» هم به ندرت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده است؛ اما امسال می‌توان گفت منازعه روسیه و اوکراین دلیل مضاعفی برای نرفتن پوتین به نیویورک شده؛ گر چه برخی این موضوع را به حکم دیوان کیفری بین‌ المللی برای بازداشت وی ربط داده‌اند اما طبیعتاً حکم دیوان برای رئیس‌جمهور رسمی و قانونی یک کشور که برای حضور در سازمان ملل از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است، قابلیت اجرا ندارد و می‌توان گفت غربی‌ها و دوستانشان از این نمد نمی‌توانند کلاهی ببافند و سرشان بی کلاه خواهد ماند.

حضور مقتدرانه ایران اسلامی در سازمان ملل

رئیس‌ جمهور اسلامی ایران بامداد دوشنبه در صدر هیأتی سیاسی عازم نیویورک شد و در نخستین روز از سفر نیز با سران کشورهای کرواسی، الجزایر، قزاقستان قرقیزستان و دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.

«سید ابراهیم رئیسی» در نشست دوم از نخستین روز مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی خواهد پرداخت.

حضور رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک، در سایه توافق متوازن با واشنگتن، همزمان با آزادسازی ۵ شهروند ایرانی محبوس در آمریکا در جریان مبادله با زندانیان آمریکایی و انتقال ۶ میلیارد دلار به حساب‌های بانکی ایران بود که البته جریان برانداز را هم که برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌ های آنان برای آشوب‌آفرینی در ایران به بهانه سالگرد درگذشت مهسا امینی و اغتشاشات پاییز سال گذشته نقش بر آب شده و پی به موفقیت‌ها و جایگاه جمهوری اسلامی در صحنه بین الملل برده‌اند، بی اعتبار و عصبانی کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.