این کشور ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کرد

نخست‌وزیر لهستان چهارشنبه اعلام کرد این کشور دیگر اوکراین را مسلح نمی‌کند، زیرا بر روی افزایش و تقویت ذخایر تسلیحاتی خود متمرکز می‌شود. این تصمیم در حالی اعلام شده که دو کشور پس از تمدید ممنوعیت واردات غلات اوکراین از سوی ورشو، اختلاف پیدا کرده‌اند. 

او این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که لهستان سفیر اوکراین را احضار کرد تا به اظهارات «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور که بعد از تصمیم ورشو برای تمدید ممنوعیت غلات بیان شد، اعتراض کند. زلنسکی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت کی‌یف برای حفظ مسیرهای زمینی صادرات غلات کار می‌کند اما افزود «تاتر سیاسی» حول واردات غلات فقط به مسکو کمک می‌کند. 

لهستان ۱۵ اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند و حزب ملی‌گرای حاکم قانون و عدالت از سوی جناح راست افراطی برای آنچه نگرش مطیع دولت لهستان در مقابل اوکراین خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است. وزارت خارجه اوکراین چهارشنبه خواستار حفظ آرامش شد و سخنگوی این وزارتخانه از لهستانی‌ها خواست «احساسات خود را کنار بگذارند».

نخست‌وزیر لهستان همچنین هشدار داده اگر تنش شدت یابد، «محصولات بیشتری را به فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی به لهستان اضافه خواهیم کرد».

«آندری دودا» رئیس‌جمهور لهستان هم سه‌شنبه در اظهاراتی در حاشیه سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل و در بحبوحه اختلافات عمیق با اوکراین بر سر واردات محصولات کشاورزی، گفت اوکراین باید به خاطر داشته باشد که از لهستان کمک دریافت می‌کند. دودا در ادامه در اشاره به اوکراین گفت: آن را با چیزی مثل شخص در حال غرق شدن مقایسه می‌کنم...یک فرد در حال غرق شدن به شدت خطرناک است زیرا می‌تواند شما را به عمق بکشد...به سادگی می‌تواند نجات‌دهنده را غرق کند. 

تنش‌ها بعد از آن آغاز شد که سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی با تصمیم اتحادیه اروپا مخالفت کرده و ممنوعیت موقت بر واردات غلات اوکراین را تمدید کردند. در پی آن، وزارت اقتصاد اوکراین دوشنبه اعلام کرد به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. 

اتحادیه اروپا در ماه مه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی برای مقابله با خطر آسیب‌دیدگی کشاورزان این کشورها به دلیل قیمت ارزان غلات اوکراینی، ممنوع اعلام شد. اتحادیه اروپا جمعه اعلام کرد قصد دارد ممنوعیت موقت صادرات غلات اوکراین به تعدادی از کشورهای شرق اروپا را به حالت تعلیق درآورد. 

اوکراین یکی از تامین کنندگان عمده غلات در جهان به شمار می‌آید و پس از لغو توافق غلات دریای سیاه، برای صادرات غلات خود به همسایگانش وابسته است. 

توافق صادرات غلات از دریای سیاه توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد اما این توافق در ۲۲ ژوئیه امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اخیرا در نشست خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود گفت: «فقط با لغو محدودیت‌های غرب علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه، به توافق غلات بازمی‌گردیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.