یک هفته عزای عمومی در این شهر اعلام شد

استاندار نینوا به دلیل بروز حادثه آتش سوزی در یکی از تالارهای عروسی شهر الحمدانیه و جان باختن بیش از ۱۰۰ نفر در این حادثه، یک هفته عزای عمومی در این استان اعلام کرد.

وی افزود: همچنین به احترام قربانیان این حادثه فردا کارمندان این استان در تمام ادارات یک دقیقه سکوت می کنند.

منابع امنیتی در استان نینوا اعلام کردند که در رابطه با حادثه آتش سوزی مرگبار شب گذشته در الحمدانیه تاکنون هشت نفر بازداشت شده اند.

پیام تسلیت ایران به عراق

در این پیوند فرمانده عملیات نینوا فرار مسئول تالار عروسی الحمدانیه به یکی از کشورهای همسایه را تکذیب کرد و گفت که وی در ازبیل زندگی می کند و همچنان به یکی از شهرهای اقلیم کردستان عراق متواری شده است.

در همین راستا، رئیس جمهور عراق نیز بر لزوم آغاز تحقیقات و کشف دلایل آتش سوزی روی داده و انجام تمام اقدامات ایمنی برای جلوگیری از تکرار این حوادث تاکید کرد.

سازمان الحشد الشعبی عراق نیز اعلام کرد که آمبولانس ها و تجهیزات پزشکی خود را برای امداد رسانی به مصدومان این حادثه به استان نینوا ارسال کرده و همچنان به انتقال مصدومان حادثه آتش سوزی به بیمارستان های استان ادامه می دهد.

این سازمان همچنین اعلام کرد که یکی از نیروهای الحشد الشعبی به هنگام نجات مجروحان در تالار عروسی الحمدانیه به شدت دچار سوختگی شده است.

«کفاح محمود» مشاور رسانه ای دفتر رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در توئیتی بدون ذکر نام فرد و یا گروهی، حادثه آتش سوزی شب گذشته در الحمدانیه را نتیجه سودجویی یک گروه شبه نظامی دانست و مدعی شد: تالار عروسی الحمدانیه که به تلی از خاکستر تبدیل شد و صدها کودک و زن در آن جان خود را از دست دادند نتیجه یکی از تولیدات دفاتر اقتصادی شبه نظامیان در موصل و حومه آن بود.

محمد باقر حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه گفت: خبر آتش سوزی هولناک در منطقه الحمدانیه در استان نینوا که در آن تعداد زیادی از هموطنان که بیشتر آنها مسیحیان عزیز ما بودند جان باختند، ما را متاسف کرد.

وی افزود: این حادثه دلخراش و سایر حوادث مشابه آن، اهمیت توسعه و تقویت اقدمات ایمنی را به ما گوشزد و بر آگاهی مسئولین ذیربط برای جلوگیری از وقوع اینگونه حوادث تاکید می کند.

شهربانی استان نینوا (شامل آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر) نیز با صدور بیانیه ای علت آتش سوزی در تالار عروسی الحمدانیه را استفاده از مواد اشتعال زا در این مراسم اعلام کرد و افزود: استفاده از مصالح ساختمانی بسیار قابل اشتعال و کم هزینه موجب شد تا بخش هایی از سالن در عرض چند دقیقه پس از وقوع آتش سوزی فرو بریزد و سبب کشته و زخمی شدن حاضران شد.

شهربانی نینوا اعلام کرد که به هنگان وقوع حادثه بیش از ۸۵۰ نفر در این سالن حضور داشته اند که بر اساس آمارها ۴۵۰ نفرکشته یا زخمی شدند.

وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرد که به دلیل گستردگی وقوع حادثه و برای نجات جان مصدومان و مجروحان آن در تمام انبارهای خود را برای امداد رسانی به آنها باز کرده و تاکنون وسایل امدادی و تجهیزات پزشکی زیادی را به نینوا ارسال کرده است.

دفاع مدنی نینوا نیز اعلام کرد که همچنان عملیات جستجو برای یافتن آثار اجساد سوخته در این سالن ادامه دارد.

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، در پی وقوع آتش‌سوزی در یک تالار جشن عروسی در شهرستان حمدانیه استان نینوا واقع در شمال غرب عراق، ۱۰۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

سیف البدر سخنگوی وزارت بهداشت عراق اعلام کرد، آتش سوزی در یک تالار جشن عروسی در شهرستان حمدانیه که برآورد می‌شود حدود یک هزار نفر در آن حضور داشتند رخ داده است.

شهرستان الحمدانیه در استان نینوا واقع شده‌ است. نینوا در شمال غربی عراق و در ۵۰۴ کیلومتری بغداد قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.