پس‌لرزه‌های مناقشه ارمنستان و آذربایجان/چرا پوتین طرف باکو را گرفت؟

در حالی توجه جهان بر جنگ اوکراین متمرکز است، مناقشه اخیر قره‌باغ که با پیروزی آذربایجان به پایان رسید، می‌تواند برای همیشه هژمونی نه تنها منطقه، بلکه تمام قاره آسیا را تحت‌الشعاع خود قرار داده و یکی از دیرینه‌ترین قدرت‌های جهانی را دوباره زنده کند.

برآمدن دوباره جنگ قدرت‌ها

به نوشته مالک کِیلان در فوربز، ظاهراً هیچ‌کس نمی‌خواهد به درگیری عمیق ژئوپلیتیکی در پشت‌پرده مناقشه قره‌باغ بپردازد که اکنون دوباره شعله‌ور شده و صفحات اول روزنامه‌های سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. چگونه داستان چندین دهه‌ای یک منطقه محاصره‌شده در یک منطقه عمیقا منزوی می‌تواند از نظر توازن قدرت جهانی پیامدهایی گسترده داشته باشد؟ این مسئله چگونه می‌تواند بر چین، اروپا یا خاورمیانه تأثیر بگذارد؟

شاید خیالی به نظر برسد، اما آنچه بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق می‌افتد، می‌تواند مرزها و اتحادهای بین قاره‌ای را تغییر دهد . فقط کشورهای همسایه در مورد آن صحبت می‌کنند؛ البته اگر بخواهند. بعضی‌ها این کار را نمی‌کنند، زیرا مسئله بزرگیست. این مقاله درباره نارضایتی‌های تاریخی یا خشونت‌های حقوق بشری در مناقشه قره باغ نیست. این موارد مهم هستند اما به طور کامل در جای دیگر پوشش داده شده‌اند. چیزی که در هیچ کجا نمی‌بینید، نگاهی مناسب به منافع نهفته ابرقدرت‌ها در این منطه است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«قفقاز جنوبی بر بستر آتش؛ جنگی که شاید مرزها و اتحادهای قاره‌ای را تغییر دهد!» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.