سناتور ارشد آمریکایی درگذشت

منابع رسانه‌ای آمریکایی، روز جمعه (امروز) از درگذشت «دایان فایناستاین» سناتور ارشد دموکرات این کشور در ۹۰ سالگی خبر دادند.

شبکه «ای بی سی نیوز» و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی، عصر روز جمعه (به وقت تهران) از درگذشت «دایان فایناستاین» سناتور ارشد دموکرات این کشور در سن نود سالگی خبر دادند.
 

انتشار خبر فوری رسانه‌های آمریکایی از فوت این سناتور سالخورده و شناخته شده ایالت کالیفرنیا در شرایطی انجام شده که وی  چندین ماه قبل به دلیل بیماری، در محل کار خود در سنای آمریکا و واشنگتن دی سی پایتخت حضور نداشت و بعد از چند ماه بالاخره در سنا حضور یافت.

درگذشت این سناتور هم حزبی جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا با توجه به ترکیب مجلس سنا و تعداد برابر سناتورهای این حزب با حزب جمهوری‌خواه، برای دولت بایدن موضوعی مهم  است چرا که هم اکنون سنای آمریکا با ترکیب ۵۰ سناتور دموکرات در برابر ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه است و تنها به دلیل حضور کامالا هریس معاون بایدن، حزب دموکرات در مقام اکثریت قرار دارد.

انتشار خبر فوت این قانونگذار ارشد کنگره در سن نود سالگی،  یک بار دیگر موضوع جنجالی سن بالای سیاستمداران آمریکایی را که در ماه‌های اخیر در آمریکا بارها خبرساز شده است، برجسته کرده است. 

با توجه به نامزدی جو بایدن ۸۰ ساله و دونالد ترامپ ۷۷ ساله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشکلات جسمی و ذهنی افراد شناخته شده کنگره آمریکا از قبیل «میچ مک کانل» رهبر اقلیت سناتورهای جمهوری‌خواه، به گمانه‌زنی‌ها درباره حساسیت‌ها در خصوص سن بالای سیاستمداران این کشور و اثرات آن دامن زده است.

شبکه «ان بی سی نیوز»، در گزارش خود درباره درگذشت دایان فایناستاین، این سناتور را «مُسن‌ترین عضو سنا، باسابقه‌ترین سناتور زن و باسابقه‌ترین سناتور کالیفرنیا» معرفی کرد. این قانونگذار آمریکایی در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار به عضویت سنا درآمده بود.

دایان فایناستاین بعد از تشدید درخواست‌ها برای استعفای او به دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمی او، در ماه فوریه اعلام کرده بود که قصد دارد در پایان دوره خود بازنشسته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.