پیام آمریکا به ایران و درخواست برای مذاکره مستقیم

هاشمی‌رفسنجانی روز دهم مهر دیداری مهم با سید حسین موسویان دارد که روایت آن را نوشته‌است. همچنین با سفیر ایران در هلند و سفیر سوریه در ایران نیز ملاقات کرده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی در دهم مهر ماه سال ۱۳۷۹ را بخوانید؛

آقای [سیدحسین] موسویان، سفیر سابق ایران در آلمان [و معاون دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی] آمد. دربارۀ [انتخابات] ریاست‌جمهوری آینده‌ گفت، مصلحت نیست آقای [سیدمحمد] خاتمی انتخاب شود و بهتر است، فردی باشد که با رهبری هماهنگ باشد و ترجیحاً آقای دکتر [حسن] روحانی. مذاکراتش با آقای خاتمی را گفت که به ایشان صراحتاً گفته که آقای هاشمی، از شما در اصلاح‌طلبی، صریح‌تر و عمیق‌تر بوده و در عین‌حال به سازندگی می‌پرداخت و گفته است، مصلحت نیست که [در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۰] نامزد شود. خبر از پیام جدیدی از سوی آمریکا داد که خواسته است، در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق نفت [عراق]، با ایران همکاری‌ کنند و نیز برای مشکل خشکسالی به ایران کمک کنند و خواستار مذاکره مستقیم شده‌اند؛ در شورای عالی امنیت ملی، مشغول تهیه جواب‌اند.

دکتر [سیدمحمد] طبیبیان، استاد اقتصاد دانشگاه آمد و گفت، در دولت آقای خاتمی، فقر تشدید شده؛ با اینکه در دولت شما، فقر کمتر شده بود. گفت، چپ‌ها برنامه‌ای و راه‌حلی برای نجات اقتصاد کشور ندارند؛ با اینکه وضع ارزی و ریالی خوب شده است. پیشنهاد داشت‌ که جریانی از نیروهای معتدل و میانه به وجود آید و نامزد انتخاباتی دارای بینش واقع‌بینانه‌ای مطرح شود. تحلیلی ارائه داد که در نقاط ناراضی از نظام، مثل آنجا که اهل‌سنت‌اند یا غیرفارس‌اند، رأی بیشتری به آقای خاتمی داده‌اند.

آقای [حسین] پناهی‌آذر، سفیر جدیدمان در هلند آمد. برای کار و من‌جمله برخورد با دادگاه لاهه و دادگاه داوری بین ما و آمریکا و نیز دادگاه کیفری بین‌المللی که بناست در هلند تأسیس شود، مشورت‌ کرد و گفت، هلند فعلاً از خصومت خود نسبت به ایران کاسته است. قبلاً سفیرمان در سوئد بود. عصر آقای [مرتضی] صفاری نطنزی، سفیر جدید در قزاقستان آمد. ضمن مشورت برای امور سفارت، خواست که از سوابق خوب که با آقای [نورسلطان] نظربایف [رئیس‌جمهور قزاقستان] دارم، برای تحسین و توسعه روابط استفاده کنم؛ قبلاً سفیرمان در مجارستان بود.

می‌خواهند با ترویج همجنس‌گرایی، مقام انسانی را به پایین‌ترین سطح تنزل دهند

[آقای احمد الحسن] سفیر سوریه برای خداحافظی آمد و بیشتر در مورد آقای حافظ اسد [رئیس‌جمهور فقید سوریه] صحبت شد. مسئله درگیری‌های اخیر در فلسطین که تاکنون ۲۲ شهید و ۷۰۰ مجروح از اعراب داشته و گفت، با تحریک آمریکا در لبنان، بعضی از مسیحیان با حضور سوریه مخالفت می‌کنند. پیشنهاد کردم که بشار اسد، [رئیس‌جمهور سوریه]، به مناسبت درگیری‌های جدید، در مسئله فلسطین فعال شود.

مصاحبه‌ای از آیت‌الله منتظری در روزنامه البیان امارات منتشر شده که به رهبری متعرض است؛ اخیراً ایشان در مخالفت فعال شده. اعتراض محافل تند دوم‌ خردادی‌ به آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور]، زیاد شده که چرا به وعده‌ها عمل نمی‌کنند و عقب‌نشینی می‌کنند. آقای [عباس] عبدی [روزنامه‌نگار]، امروز در دانشگاه گفته که محرمانه عمل می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.