تولید عطر خاص برای هر فرد با کمک هوش مصنوعی

عطرسازان با استفاده از هوش مصنوعی و علوم مربوط به مغز به دنبال تولید عطر منحصربه‌فرد برای هر شخص هستند.

به گزارش ورج، برندهای زیبایی به دنبال تحقیقات و فناوری عصب‌شناسی هستند تا عوامل جذب خریداران را شناسایی کنند.

ساخت عطر هنری است که می توان آن را در یونان باستان ردیابی کرد، اما در حال حاضر عطرسازان امروزی در تلاش هستند تا رایحه هایی را ایجاد کنند که به احتمال زیاد برای خریدار جذاب است. آنها به هوش مصنوعی روی می آورند.

تاثیر عجیب مسواک زدن بر روی یک بیماری

اکنون می توان عطرها را برای تحریک واکنش های عاطفی با استفاده از موادی به نام عصب شناسی طراحی کرد. بوهایی که با معیارهای بیومتریک برای برانگیختن احساسات مثبت مختلف مانند آرامش، سرخوشی یا خواب آلودگی نشان داده می شوند.

هوگو فریرا، محقق موسسه بیوفیزیک و مهندسی زیست پزشکی در لیسبون، در حال نقشه برداری از فعالیت مغز و پاسخ به عطرها برای ایجاد پایگاه داده ای از عصب ها است. او می گوید حس بویایی جذاب است. تصور بویی سخت است این حس می تواند موجی از احساسات و خاطرات را برانگیزد. فریرا می گوید که این به دلیل ساختار سیستم بویایی است. پیام‌های گیرنده‌های بو از طریق لامپ بویایی به نواحی مختلف مغز فرستاده می‌شوند که همه چیز از حافظه یا تشنگی گرفته تا واکنش‌های استرس را کنترل می‌کنند. بویایی متنوع ترین حس با گیرنده های مختلف است. تخمین زده می شود که حدود 400 خانواده ژن گیرنده بویایی مختلف وجود دارد.

بسیاری از برندهای زیبایی روی تحقیقات و فناوری عصب‌شناسی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا بدیهی است که احتمال ایجاد عطرهایی که به مصرف‌کنندگان احساس خوبی می‌دهند بسیار زیاد است. لورئال با شرکت «نئورولوژی اموتیو» برای ایجاد یک رایحه انتخابی همکاری کرده است. در طول سال 2023، خریداران در برخی از فروشگاه‌های سرتاسر جهان از یک هدست برای ایجاد یک نوار مغزی استفاده کرده‌اند تا بفهمند کدام عطرها برایشان جذاب است. نتایج تاکنون نشان می دهد که 95 درصد از مشتریانی که از هدست استفاده کرده اند، عطر مناسب خود را یافته اند.

در حالی که عطرهای بازار انبوه فقط می توانند از این فناوری استفاده کنند عطرسازان خاص در حال ایجاد فرمول های فوق العاده شخصی هستند. یک عطرسازی الگوریتمی مستقر در هلند با نام «اوری‌هیومن» با استفاده از پرسشنامه و در عرض چند دقیقه عطرهای منحصربه‌فرد تولید می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.