این کشور از تحریم روسیه عقب نشست/ خبری از ممنوعیت صادرات نیست

وزارت تجارت قزاقستان اعلام کرد : انتشار اخبار ممنوعیت فروش ۱۰۶ نوع کالا به روسیه به دلیل تحریم ها، نادرست است و تنظیم روابط تجاری بین قزاقستان و روسیه کاملاً مطابق با مفاد معاهده اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

این وزارتخانه گفت: هیچ ممنوعیتی برای صادرات هیچ کالایی به فدراسیون روسیه در رابطه با تحریم‌های ضد روسیه ایجاد نشده است.

این گزارش می افزاید ، تجارت کالاهای به اصطلاح با استفاده دوگانه که تحت کنترل صادرات هستند، مطابق با تعهدات بین المللی قزاقستان انجام می شود. بر اساس قوانین قزاقستان، در رابطه با چنین کالاهایی لازم است مجوز مناسب برای صادرات، واردات و ترانزیت دریافت شود.

سیستم کنترل صادرات یک حوزه ویژه از سیاست تجاری است که شامل اخذ مجوزهای لازم برای واردات، صادرات و ترانزیت کالاهای با کاربرد دوگانه می شود.

کنترل صادرات به صلاحیت ملی اشاره دارد که در معاهده EAEU نیز پیش بینی شده است.

این وزارتخانه تصریح کرد که ۱۰۶ نوع کالا که قائرات توربایف، معاون وزیر بازرگانی قزاقستان قبلاً در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار در حاشیه مجلس به آنها اشاره کرده بود، در فهرست کالاهای دو منظوره گنجانده شده است.

در عین حال، همانطور که این وزارتخانه توضیح داد، کنترل صادرات کالاهای دارای کاربرد دوگانه برای بیش از ۲۰ سال مطابق با رژیم های کنترل صادرات بین المللی انجام شده است.

پیش از این رسانه های قزاقستان به نقل از توربایف گزارش داده بودند که قزاقستان به دلیل تحریم های ضد روسیه، عرضه ۱۰۶ نوع کالا به فدراسیون روسیه را متوقف کرده است. از جمله این محصولات می توان به پهپادها، لوازم الکترونیکی تخصصی و تراشه ها اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.