عرضه قهوه آماده در کلیه واحدهای صنفی این استان ممنوع شد

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت صمت چهارمحال و بختیاری گفت: عرضه قهوه آماده در تمامی واحدهای صنفی خواروبارفروشی این استان تخلف و ممنوع است.

حسن شمسی‌پور روز سه‌شنبه در نشست با روسای اتحادیه‌های صنفی شهرستان بروجن تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنف قهوه‌فروشان استان تداخل صنفی با دیگر مشاغل است و به‌تازگی واحدهای صنفی غیرمرتبط به‌ویژه خواروبارفروشی‌های چهارمحال و بختیاری قهوه آماده عرضه می‌کنند که این خدمت مصداق بارز تداخل صنفی و تخلف به‌شمار می‌رود.

وی خودداری اصناف غیرمرتبط از عرضه قهوه آماده را ضروری اعلام و تصریح کرد: در غیراین‌صورت به‌عنوان تخلف و نداشتن پروانه کسب مرتبط جریمه و پلمب خواهند شد.

 

چرخه تنظیم بازار

شمسی‌پور درباره ۲ کالای طرح تنظیم بازاری یادآور شد: براساس قانون انتزاع برخی کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار مانند شکر و گوشت به حوزه جهادکشاورزی محول شده است که این سهمیه‌ها بسیار ناچیز و تنها برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت صمت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آخرین سهمیه شکر اختصاص یافته برای صنف و صنعت استان ۲۱۶ تُن بوده است که پاسخ‌گوی نیاز واحدهای تولیدی نیست.

وی گفت: نیاز ماهانه واحدهای صنف و صنعت چهارمحال و بختیاری به شکر یک‌هزار و ۵۰۰ تن برابر ۱۰ درصد مصرف شکر استان است.

کالاهای شناسه‌دار

شمسی‌پور تاکید کرد: مبارزه با کالای قاچاق در گروه‌های مختلف کالایی به‌ویژه لوازم‌خانگی، پوشاک، موبایل، نوشت‌افزار خارجی و لوازم یدکی از اولویت‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: به‌همین منظور علاوه بر جمع‌آوری کالاهای قاچاق، اصناف باید برای تمامی کالاها شناسه کالا دریافت و نصب کنند و مواد غذایی باید نشان سیب سلامت داشته باشند.

شمسی‌پور به وجود یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع سوله مبل‌سازی در شهرستان بروجن اشاره و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه مبل برای این شهرستان در کمیته نمایشگاهی و کمیسیون نظارت مطرح و بررسی می‌شود.

 

ضرورت تمدید پروانه کسب

رییس اداره اصناف و تشکل‌های صنفی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تمدید پروانه‌های کسب باید با اولویت انجام شود زیرا نداشتن یا انقضای پروانه کسب از هیچ واحد صنفی پذیرفتنی نیست.

رحمت‌الله صفری تاکید کرد: براساس ساختار جدید سایت ایرانیان اصناف، با ارسال پیام کوتاه به شماره ثبت شده کاسبان در سامانه، یک‌ماه قبل از اتمام مجوز فعالیت صنفی به نامبرده اعلام می‌شود.

وی افزود: در صورتی که کاسب در زمان مقرر پروانه کسب خود را تمدید نکند اصلاح پروانه یا ادامه فعالیت برایش امکان‌پذیر نخواهد شد.

صفری تلاش رؤسای اتحادیه‌های صنفی برای بروزرسانی سامانه‌های اصناف را ضروری اعلام و تصریح کرد: نخستین گام در این بروزرسانی‌ها حذف واحدهای صنفی غیرفعال است.

وی تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اصناف را جزو برنامه‌های اولویت‌دار دانست و یادآور شد: آموزش قوانین و مقررات برای متقاضیان و دارندگان پروانه کسب و همچنین برخورد رؤسای اتحادیه‌ها با تداخلات صنفی ضروری است.

صفری براساس ماده ۲۸ قانون نظام صنفی هرگونه تداخل صنفی را تخلف محرز دانست و اظهار داشت: در صورت بی‌توجهی واحد صنفی به تذکر اتحادیه، امکان پلمب واحد صنفی وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۴۳ هزار و ۵۹۰ واحد صنفی است که از این تعداد هشت هزار و ۲۷۸ واحد صنفی تولیدی، ۲۳ هزار و ۳۴۰ واحد صنفی توزیعی، هفت هزار و ۳۶۱ واحد صنفی خدمات فنی و چهار هزار و ۶۱۱ واحد صنفی خدماتی هستند.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.