توقف کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین

نخست وزیر جدید اسلواکی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید از رویه خود به عنوان «تامین‌کننده سلاح» در جنگ اوکراین صرف نظر کند، از قصد خود برای توقف کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین خبر داد.

وی خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا باید از یک «تامین‌کننده سلاح» به یک عامل «صلح‌ساز» در اوکراین تبدیل شود.

فیکو افزود: شما می‌دانید که اوکراینی‌ها هیچ نقشی اینجا بازی نمی‌کنند، آنچه قدرت خواهد داشت، همان چیزی است که روس‌ها و آمریکایی‌ها بر سر آن توافق کنند.

نخست وزیر جدید اسلواکی همچنین اعلام کرد که از هیچ کدام از برنامه‌های (ولودیمیر) زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین حمایت نمی‌کند، زیرا «اصلاً واقع‌بینانه نیستند».

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد امتناع اسلواکی از ادامه ارسال سلاح به کی‌یف تاثیر چندانی بر توسعه رویدادها نخواهد داشت، زیرا مشارکت این کشور در این تدارکات «بسیار بزرگ نبود». به گفته پسکوف، این واشنگتن است که مسئول کل این فرآیند است.

فیکو در حالی وعده داده است که به کمک‌های نظامی به اوکراین پایان دهد که تا کنون بارها از دولت اسلواکی به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف انتقاد کرده بود.

این سیاستمدار چپگرا همچنین اعلام کرد که در صورت آسیب دیدن اسلواکی، چنان که پیش از این اتفاق افتاده است، از تحریم‌ها علیه روسیه در اجلاس اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد.

نشست سران اتحادیه اروپا ۲۶ و ۲۷ اکتبر (چهارم و پنجم آبان) در بروکسل برگزار می‌شود.

وی گفت: من به هیچ تحریمی علیه روسیه رای نمی‌دهم تا زمانی که تحلیلی از تاثیر آن بر اسلواکی روی میز نباشد. اگر قرار است تحریم‌ها به ما آسیب برساند، همانطور که قبلاً اتفاق افتاده است، دلیلی برای حمایت از آن‌ها نمی‌بینم.

حزب مخالف سوسیال دموکراسی (Smer) به رهبری رابرت فیکو، نخست‌وزیر سابق اسلواکی، در انتخابات پارلمانی با ۲۳ درصد آرا در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) پیروز شد. نکته حائز اهمیت اینکه فیکو از مدت‌ها قبل، مخالف سرسخت ارسال سلاح به کی‌یف بوده است.

به گزارش یورو نیوز، نتایج نظرسنجی‌های اخیر در بین مردم اوکراین نشان می‌دهد که بیشتر آنان معتقد هستند که میزان حمایت نظامی غرب از کشورشان کاهش یافته است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرد از سال گذشته (۲۰۲۲)، اتحادیه اروپا ۸۰ میلیارد یورو به اوکراین اختصاص داده است که بیش از ۲۶ میلیارد دلار آن بودجه دفاعی بوده و بزرگ‌ترین مبلغی است که این بلوک برای چنین اهدافی اختصاص داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.