بایدن به 5 دلیل حمله زمینی به غزه را به تأخیر انداخت

به نوشته آکسیوس، رئیس جمهور آمریکا با سفر خود و دیگر مقام های ارشد آمریکایی به اسرائیل در کنار حمایت نظامی و عمومی از تل آویو، زمان را خرید. وی همچنین تصریح کرد که آمریکا نمی‌خواهد اسرائیل عجولانه یا بدون توجه به نگرانی‌های واشنگتن اقدامی انجام دهد.

مقام های آمریکایی به آکسیوس گفتند که به تاخیر انداختن تهاجم زمینی اسرائیل ناشی از پنج دغدغه راهبردی است:

۱- بایدن خواهان ارائه کمک های بیشتر به تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها است تا بحران انسانی و واکنش گسترده جهانی محدود شود.

۲- بایدن می خواهد که پیش از تشدید درگیری ها، حدود ۵۰۰ شهروند آمریکایی را که در غزه گرفتار شده اند، از این منطقه خارج کند. مقام های آمریکایی مدعی هستند که از زمان حمله ۱۵ مهر حماس، چندین تلاش آنها برای خارج کردن این اتباع شکست خورده که تا حدی ناشی از جلوگیری حماس از خروج آمریکایی ها بوده است.

۳- این مقام‌های آمریکایی که نامی از آنها برده نشده، ادعا کرده‌اند که با توجه به نگرانی‌های فزاینده مبنی بر حمله ایران یا گروه‌های مورد حمایت ایران به اسرائیل، بایدن نیاز به زمان بیشتری برای تقویت حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه دارد.

۴- بایدن بیم از آن دارد که حمله عجولانه به غزه، اسرائیل را درگیر یک نبرد خیابانی طولانی و خونین کرده و پس از جان باختن ده ها هزار نفر هم حماس نابود نشود. چنین تهاجمی می‌تواند حزب‌ الله لبنان و دیگر نیروهای نیابتی ایران را به پیوستن به جنگ سوق داده و جان سربازان آمریکایی را به خطر اندازد.

۵- رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خریدن زمان برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که البته وی نیز دلایل خاص خود را برای تاخیر در اجرای عملیات زمینی دارد. نتانیاهو، با وجود فشارهای سیاسی برای اقدام سریع علیه حماس، همیشه خطر گریز بوده است. او تا حدی به برنامه های نظامیان بدبین است و نیاز به زمان دارد. بنابراین او نظرات دیگر را بررسی کرده و مایل است در حالی که ارتش اسرائیل برای حمله زمینی آماده می شود، زمان بیشتری را به مذاکرات آزادسازی گروگان ها اختصاص دهد.

به نوشته آکسیوس، فرماندهان نظامی اسرائیل در برابر این تأخیر بی تابی می کنند. ژنرال هرزی هالوی (Herzi Halevi)، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، دیروز (۲ آبان) گفت که ارتش آماده عملیات زمینی است و فقط منتظر فرمان دولت است.

خبرفوری الجزیره درباره مذاکره آتش‌بس در فلسطین

بایدن شریک نگرانی های نتانیاهو از نقشه نظامی اسرائیل است. رئیس جمهوری آمریکا می خواهد که حمله اسرائیل بیشتر مشابه (آزادسازی) موصل (از داعش در سال) ۲۰۱۶ بوده و کمتر (به حملات نظامی اشغالگران آمریکایی به) فلوجه (در سال) ۲۰۰۴ شبیه باشد. مقام های آمریکایی می گویند که بایدن به همین دلیل جیمز گلین (James Glynn) سپهبد تفنگدار دریایی و کهنه سرباز موصل را به سرزمین های اشغالی فرستاد تا در مورد برنامه ریزی نظامی به اسرائیلی ها مشاوره دهد.

آکسیوس در ادامه خبر داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه (اول آبان) به گروهی از رهبران یهودی آمریکایی گفت: ما اسرائیل را محدود نکرده یا نمی‌گوییم که چه کاری انجام دهد. ما پرسش های دشواری می‌پرسیم و بهترین توصیه‌ های خود را بر اساس تجربه مان ارائه می‌ دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.