ورق در بازار ارز و طلا برگشت؛

ریزش قیمت دلار و سکه و طلا در بازار تهران/هیجان جنگ از بازار فردوسی رفت؟

کدخبر: ۶۰۷۸۵۰
اقتصادنیوز: امروز شنبه ۱۳ آبان‌ماه، قیمت دلار ، سکه و طلا ریزش قابل توجهی را ثبت کردند.
ریزش قیمت دلار و سکه  و طلا در بازار تهران/هیجان جنگ از بازار فردوسی رفت؟

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در اولین روز هفته جاری حکایت از جوفروش دلار در بین معامله‌گران ارزی دارد. قیمت دلار در معاملات پشت خطی پنجشنبه‌شب و روز جمعه به‌واسطه خبر سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، به‌صورت هیجانی تا محدوده ۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان بالا رفت. اما در شروع معاملات نقدی امروز شنبه ۱۳ آبان‌ماه در سراشیبی قرار گرفت و با ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان روانه بازار شد. این پایان عقب‌نشینی نرخ دلار در روز شنبه نبود و آن طور که معامله‌گران مدعی بودند اسکناس آمریکایی در نیمه ظهر امروز نسبت به آخرین قیمت پشت خطی جمعه‌شب ( ۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان)، چرخش یک هزارتومانی را ثبت کرد و با ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان نرخ‌گذاری شد.

تحلیلگران اقتصادی و سیاسی باور دارند که این روزها اخبار و گمانه‌زنی‌های سیاسی حول محور جنگ حماس و اسرائیل لیدر بازارها شده و همین امر گاهی موجب قدرت‌نمایی خریداران و گاهی هراس خریداران و افرایش جوفروش در بازار شده است.

برخی از فعالان سیاسی روز جمعه از صحبت‌های سید حسن نصرالله برداشت‌های متفاوتی داشتند. برخی می‌گفتند با وجودِ تمامی حساسیت‌ها درمورد سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان، این صحبت‌ها متعادل بود و از تمایل وی برای کاهش تنش‌ها حکایت داشت. سید حسن نصرالله همچنین گفت محور مقاوممت از اتفاقات اخیر نوار غزه بی‌اطلاع بوده و جنگ غزه نباید مذاکرات با ایران درباره برجام را تحت‌تأثیر قرار دهد. البته او در این سخنرانی گزینه نظامی را هم روی میز گذاشت و به آمریکایی هشدار داد.

با این همه در کنار تهران، بازار ارز هرات هم امروز شاهد کاهش نرخ دلار بود. قیمت اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده عصر پنجشنبه گذشته در حدود ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد و در بازار امروز تا ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان پایین آمد. در واقع هرات امروز نوسان کاهشی ۵۵۰ تومانی قیمت دلار را تجربه کرد.

همچنین امروز تقاضا برای حواله درهم نیز کم شد و قیمت درهم که در اواخر هفته قبل تا سطح ۱۴ هزار و ۲۷۰ تومان بالا رفته بود در نیمه ظهر امروز تا ۱۴ هزار و ۸۰ تومان کاهش یافت. نرخ برابری درهم به دلار هم امروز در حدود ۵۱ هزار و ۷۱۵ تومان محاسبه شد که با قیمت نقدی در بازار در حول‌وحوش ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان فاصله صعودی را نشان می‌دهد.

از بازار ارز که بگذریم، قیمت طلای جهانی امروز با ۱۹۹۲ دلار معامله شد. در بازار داخلی ایران هم قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز تا سطح ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش در حدود ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد که در مقایسه با دو روز قبل ریزش تقریباً ۴۹ هزارتومانی را نشان می‌دهد. 

علاوه بر قیمت طلا؛ امروز قیمت سکه امامی هم ریزش قابل‌توجهی را ثبت کرد. روز پنجشنبه قیمت سکه تا یک‌قدمی کانال ۳۰ میلیون تومان بالا رفت؛ اما در اولین روز هفته تا سطح ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید