جهش بزرگ صنایع معدنی در طلیعه سی و دومین فجر انقلاب اسلامی

میزان تولید فولاد خام کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ برابر با ۱۰۴۰۷ هزار تن است که نسبت به ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۸ (۸۷۹۵.۸۲ هزار تن) معادل ۱۸.۳۲ درصد افزایش یافته‌است. میزان تولید محصولات فولادی کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ برابر با ۱۳۲۱۸ هزار تن است که نسبت به ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۸ (۸۳۲۱.۴۷ هزار تن) معادل۵۸.۸۴ درصد افزایش یافته‌است.

میزان تولید مس کاتد(۱) در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ به میزان ۱۸۶.۲۶ هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۳۸۸ (۱۷۴.۹۷ هزار تن) از رشد۶.۵ درصدی برخوردار بوده است.

میزان تولید آلومینیوم کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ برابر با ۲۴۹.۷۶ هزار تن می باشد که نسبت به ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۸ (۲۳۴.۸۶ هزار تن) معادل ۶.۳ درصد رشد داشته‌است.

میزان تولید آلومینا در کشور طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ برابر با ۱۹۷.۸۱ هزار تن است که نسبت به ۱۰ ماهه اول سال ۸۸ (۱۷۴.۷۵ هزار تن) معادل ۱۳.۲ درصد رشد داشته است .

میزان تولید سنگ آهن(۲) در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ برابر با ۲۲۳۷۸.۷ هزار تن است که نسبت به ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۸ (۲۱۱۰۰.۲ هزار تن) از رشد ۶.۱ درصدی برخوردار است.

میزان تولید زغالسنگ خام(۳) در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۸۹ برابر با ۱۶۴۳ هزار تن می باشد .

(۱) میزان تولید مس کاتد اعلام شده مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران است و سایر تولیدات بدلیل کم بودن در مقیاس مقایسه در نظر گرفته نشده است .

(۲) تولید اعلام شده سنگ آهن مربوط به ۴ معدن بزرگ کشور است و تولید بخش خصوصی به دلیل کوچک بودن در مقیاس مقایسه در نظر گرفته نشده است .

(۳) میزان زغالسنگ خام اعلام شده مربوط به تولیدات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که به همراه تولیدات بخش خصوصی که توسط این شرکت خریداری شده محسوب شده است.

طرح های افتتاح شده

و قابل افتتاح در سال ۸۹

طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۸۹ تعداد ۳ طرح با مبلغ سرمایه گذاری ۹۴۶ میلیارد تومان افتتاح شده و به مدار صنعت کشور پیوسته است. ضمنا ۵ طرح دیگر با مبلغ سرمایه گذاری ۲۶۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که آماده افتتاح می باشند.

در طول سال ۱۳۸۹ بخش معدن و صنایع معدنی ۲۷ طرح مختلف با سرمایه گذاری بیش از ۳۰۳۸ میلیارد تومان را افتتاح می نماید . با راه انداری این طرحها بیش از ۶۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و بیش از ۲۴۵۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

عملکرد در برنامه چهارم

ایمیدرو موفق به اجرا و راه اندازی ۶۰ طرح معدنی و صنایع معدنی در حوزه وسیعی از استانهای کشور شده است.

این فعالیت ها با سرمایه گذاری ۷۱۰۰ میلیارد تومان و از منابع داخلی ایمیدرو و شرکتهای تابعه محقق شده است.

ظرفیت تولید فولاد با رشد ۵۷ درصدی از ۱۰.۱میلیون تن به ۱۵.۸ میلیون تن افزایش داشته است .(این رقم با احتساب فعالیت بخش خصوصی کل ظرفیت تولید به ۱۷.۱ میلیون تن رسید)

تولید فولاد خام نیز با ۱۲ درصد افزایش از ۹.۵ میلیون تن به ۱۰.۶۶میلیون تن رسیده است

ظرفیت تولید آلومینیوم با رشد ۹۹ درصدی از ۲۳۰ هزار تن به ۴۵۷ هزار تن افزایش داشته است .

تولید آلومینیوم نیز با ۲۹ درصد افزایش از ۲۱۹ هزار تن به ۲۸۲ هزار تن در سال رسیده است

ظرفیت تولید مس کاتد با ۳۴ درصد افزایش از ۱۹۰ هزار تن به ۲۵۵ هزار تن در سال رسیده است .

تولید مس کاتد در این مدت با ۱۸.۵ درصد افزایش از۱۷۸ هزار تن به ۲۱۱ هزار تن رسیده است. تولید سنگ آهن در انتهای برنامه سوم توسعه برابر با ۱۲۷۰۰هزار تن بوده است و در طول برنامه چهارم با بیش از ۱۰۰درصد رشد به رقم ۲۵۴۳۳ هزار تن رسیده است .

جمع صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی طی برنامه چهارم بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار میباشد که نسبت به مدت مشابه برنامه سوم بیش از ۳ برابر شده است

ایمیدرو در واگذاری صنایع معدنی و معادن بزرگ در رتبه برتر کشور در زمینه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته به طوریکه در برنامه چهارم بیش از ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان از سهام شرکتهای تابعه را به بخش غیردولتی واگذار کرده است

ایجاد اشتغال مستقیم طی برنامه چهارم : ۲۰ هزار نفر

اشتغال غیر مستقیم طی برنامه چهارم : ۲۰۰ هزار نفر