پاکستان برای طالبان خط و نشان کشید

نخست وزیر پاکستان مواضع و اظهارات هیات حاکمه موقت افغانستان پیرامون مسائل اخراج اتباع خارجی را تهدیدآمیز و مغایر با روح روابط دو کشور ارزیابی و تاکید کرد: کابل باید به تصمیمات همسایگان خود احترام بگذارد و به تعهدات خود برای مقابله با تروریسم پایبند باشد.

انوار الحق کاکر امروز و ساعاتی پیش از عزیمت به ازبکستان برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی، در نشستی مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت: اسلام‌آباد هرگز نگاه سوء به روابط با افغانستان به ویژه ارتباطات مردمی دو کشور ندارد بلکه اقدامات ما علیه مهاجران غیرقانونی در پاکستان یک تصمیم مستقل است.

طالبان پاکستان را تهدید کرد/ ما را وادار به نشان دادن واکنش نکنید 

تازه ترین مواضع دولت اسلام‌آباد در قبال وضعیت پناهجویان افغانستانی و روابط متشنج با کابل درحالی عنوان می‌شود که هیات حاکمه موقت افغانستان از تصمیمات پاکستان برای اخراج اتباع افغانستانی خشمگین است. علاوه بر این برخی از نهادهای بین المللی از جمله عفو بین الملل و آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز تجدیدنظر دولت پاکستان را خواستار هستند هرچند دولت اسلام‌آباد تاکید دارد که طرح اخراج اتباع خارجی غیرقانونی از پاکستان هیچ ارتباطی با قضیه پناهندگان و یا اتباع خارجی که به صورت قانونی در پاکستان بسر می‌برند، ندارد.

براساس این گزارش، نخست وزیر دولت موقت پاکستان گفت که متاسفانه در بسیاری از حوادث تروریستی در داخل کشور اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی در پاکستان بسر می‌برند دخالت داشته‌اند و به نظر می‌رسد پس از اظهارات تهدید آمیز طالبان افغانستان حملات تروریستی در ماه‌های اخیر در پاکستان شدت یافته است.

جمهوری اسلامی: پاکستان مقابله عملی با طالبان را شروع کرد/ مسئولان ایرانی کِی قرار است متوجه این تهدید شوند

وی هرگونه اقدامات یکجانبه دولت پاکستان علیه قومیت خاص مرتبط با طرح استرداد اتباع خارجی غیرقانونی را رد کرد و افزود: اسلام‌آباد از سوی هیچ کشوری از جمله آمریکا تحت فشار نیست و هرگز تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

نخست وزیر پاکستان درباره وضعیت شهر پاراچنار (منطقه شیعه نشین در نزدیکی خط مرزی این کشور با افغانستان) نیز گفت که دولت مرکزی با مسئولان ایالتی در ارتباط است و ما هرگز به تروریست‌ها اجازه عرض اندام یا آسیب زدن به ساکنان پاراچنار را نخواهیم داد.

وی خطاب به طالبان افغانستان تاکید کرد که پاکستان نیز از افغانستان مطالبه می کند که اتباع غیرقانونی پاکستان در آن کشور به ویژه تروریست‌های دخیل در حملات علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در پاکستان را به اسلام‌آباد تحویل دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.