گزارش هفتگی بازدهی بازار ارز و طلا

شناسایی محدوده منطقی حباب سکه در بازار تهران + نمودار

کدخبر: ۶۱۰۴۸۶
اقتصادنیوز: با مرور تحولات قیمت سکه در هفته اخیر آشکار می‌شود کهبه تدریج هیجانات این بازار در حال تخلیه است.
شناسایی محدوده منطقی حباب سکه در بازار تهران + نمودار

 

به گزارش اقتصادنیوز بازار ارز، هفته را با سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شروع کرد، بازار ارز پیش از سخنرانی قبلی افزایشی شده بود و پس از آن با رفع نگرانی‌ها به قیمت قبل خود بازگشت ، ولی بازار ارز برای سخنرانی دوم دچار هیجان قیمتی نشد و بدون نوسان قیمتی سخنرانی را پشت سر گذاشت.

 

اثر جنگ بر دلار خنثی شد

اثر اخبار جنگ حماس در این هفته در بازار سرمایه خنثی شد و اخبار جنگ اثری بر نوسانات قیمت دلار نداشت. در نقطه مقابل بانک مرکزی اعلام کرد که تا ۲۰ آبان میزان تخصیص ارز به ۵۲ میلیارد دلار و تامین ارز به ۴۲ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته‌است، همچنین محمد آرام معاون ارزی بانک ارزی اعلام کرد که فاصله تخصیص تا تامین ارز کوتاه خواهد شد به نحوی که فاصله زمانی مذکور به ده روز خواهد رسید.

با توجه به اینکه بخشی از شوک های قیمتی دربرخی کالاها به ادعای واردکنندگان، مربوط به رسوب کالا در گمرک و یا مشکل تامین ارز بوده است، اگر فاصله تخصیص تا تامین ارز کاهش یابد مشکلات عرضه ناشی از واردات کالا بهبود پیدا کرده و شوک های تورمی ناشی از کمبود عرضه تعدیل می‌شود که منجر به تعدیل انتظارات تورمی خواهد شد و انتظارات بازار ارز را نسبت به قدرت و ثبات بازارساز افزایش می‌دهد.

آمریکا معافیت تحریمی ایران را تمدید کرد

دولت آمریکا در روز چهارشنبه معافیت از تحریم‌های ایران را برای یک دوره چهارماهه برای کشور عراق تمدید کرد، این معافیت به عراق اجازه می‌دهد تا به خرید برق از ایران ادامه دهد.

در حال حاضر حدود ده میلیارد دلار پول برق ایران در بانک های عراقی است که بر اساس این معافیت ایران می‌تواند با انتقال این منابع به عمان و تبدیل آن به یورو و سایر ارزهای غیرتحریمی از آن برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند.

کانال ۵۱ هزار تومان از دست رفت

با انتشار این خبر در بازار ارز دلار، کانال ۵۱ هزار تومانی را از دست داد ولی نتوانست در کانال ۵۰ هزار تومانی هم کاهش محسوسی تجربه کند و در پله آخر کانال ۵۰ هزار تومانی متوقف شده‌است. با وجود آرامش و اخبار موافق برای بازار ارز دلار در این هفته کاهش حدود ۴۵۰ تومانی را نسبت به مدت مشابه هفته قبل تجربه کرد و بازدهی منفی دلار به کمتر از یک درصد رسید. معامله گران معتقد هستند تقاضای ژانویه می تواند بازار ارز را طبق روال سال‌های گذشته دچار نوسان مثبت کند ولی با توجه به کنترلی که بر روی قیمت دلار در مدت اخیر انجام شده ممکن است بازارساز باز هم با یک اهرم جدید بخواهد دلار را ثابت نگه دارد.

کف درهم کجاست؟

درهم امارات در هفته گذشته کانال ۱۴ هزار تومانی را از دست داد و دو روز متوالی در محدوده ۱۳۹۷۰ تومان به کار خود پایان داد.

IMG_20231117_102023_128

حباب درهم سطح انتظارات در بازار ارز را نشان می‌دهد ، بررسی‌ها از حباب درهم نشان می‌دهد که میانگین حباب درهم در بازه شش ماهه، سه ماهه ، ماهانه نزولی شده و هرچه زمان گذشته حباب درهم کوچکتر شده است ، حتی میانگین هفتگی حباب درهم از میانگین ماهانه آن کمتر است، این روند نشان میدهد که بازارساز تاکنون توانسته سطح انتظارات بازار ارز را کنترل کند و انتظارات افزایشی را تعدیل کند.

در بازه هفتگی آن طور که مشخص است حباب درهم در پایان هفته کمی رشد کرده است، که نشان دهنده مقاومت معامله گران درهم در برابر کاهش است و اگر این موضع معامله گران درهم ادامه پیدا کند، احتمالا بازار ارز کف قیمتی جدید خود را برای درهم و دلار را در کوتاه‌مدت در محدوده های فعلی شناسایی خواهد کرد.

محدوده سرنوشت ساز طلا

انس طلا در این هفته رشد کرد و افزایش ارزش انس مانع از کاهش قیمت سکه و طلا شد سکه و طلای آب شده در پایان هفته بیشتر آنچه که در ابتدای هفته از دست داده بودند بازپس گرفتند و همین مسئله موجب شد که بازدهی منفی سکه و طلای آب شده به نیم درصد برسد.

IMG_20231117_102023_187

بررسی‌ها از حباب سکه نشان دهنده کاهش هیجانات در این بازار در طول شش ماه گذشته است. بررسی دقیق تر حباب سکه مشخص می‌کند حباب سکه در بازه هفتگی و ماهانه به طور میانگین در کانال ۱۸ درصد بوده است، این بدین معنی است که معامله گران در کوتاه مدت محدوده ۱۸ درصدی را محدوده منطقی حباب سکه می‌دانند.

بررسی‌ها از روند هفتگی نمودار تکنیکالی طلای آب‌شده نشان می‌دهد خط کیوجنسن و تنکانسن مماس و فلت شده و حمایت مهمی برای طلای آب شده ایجاد کرده اند از طرفی سقف ابر کومو نیز در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی قرار گرفته است به همین خاطر محدوده ده میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ده میلیون و ۶۰۰ هزار تومان محدوده مهمی برای طلای آب شده است و در صورتی که هر کدام از محدوده های فوق شکسته شودو تثبیت صورت بگیرد میتوان انتظار شکل گیری روند در همان جهت را داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید