حسن رضایی‌پور*

قسمت دوم

همانگونه که در مطالب گذشته بدان اشاره شد، بازار توحید به دلیل ساختار سنتی و خصوصی به ارائه خدمات مالی و بازرگانی به تولید‌کنندگان بخش خصوصی و دولتی می‌نماید، ولی اینکه چرا این بازار از خدمات مالی مدرن و ابزار‌های رسمی ‌بورس استفاده نمی‌نماید، می‌توان در ضعف‌های موجود این ابزارها و ارتباط آن با دیگر سازمان‌های درگیر در تنظیم بازار می‌توان جست‌وجو کرد. عدم استفاده از ابزار‌های مدرن به طور مستقیم توسط بهره‌برداران‌:

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد در حدود ۹۰ درصد از بهره‌برداران بخش کشاورزی را بخش خصوصی که عمدتا خارج از محدوده شهرهای بزرگ هستند و اکثرا‌ از تحصیلات دانشگاهی ‌نیز بی‌بهره مانده‌اند، تشکیل می‌دهند. همچنین به دلیل توزیع نامناسب امکانات ارتباطی و مخابراتی در سطح روستا‌ها شاید بهره‌برداران در بعضی مواقع از داشتن خط تلفن ثابت نیز بی‌بهره باشند. بنابراین به طور سنتی تامین نیازهای بازرگانی و خدماتی خود را در روستا یا محل زندگی خود جست‌وجو کرده و به امین خود می‌سپارند. (همان واسطه‌ها یا علافان محلی). بنابراین نقش این واسطه در تشکیل بازار حیاتی است؛ چرا که تمامی ‌خلأ‌ اطلاعاتی و مخابراتی بهره‌برداران توسط این واسطه پر شده و ارتباط آنان را با نمایندگان اصلی توزیع برقرار می‌نمایند.

عدم استفاده از ابزار‌ها توسط واسطه‌های روستایی (علافان)

علافان نیز به نوبه خود استفاده از بورس را در درجه اولویت قرار نداده‌اند؛ چراکه جهت استفاده از امکانات بورس نیازمند ثبت کتبی معاملات و نقل و انتقال وجوه توسط شبکه بانکی و انجام تشریفات قانونی هستند. از طرفی اکثر آنان از خدمات مالی و حسابداری نیز بی‌بهره‌اند، بنابراین حساب‌های خود را در یک دفتر یا سررسید(سالنامه) نگهداری می‌نمایند؛ بنابراین ترجیحا ثبت سفارشات تلفنی و یادداشت را که از انجام تشریفات فوق بسیار ساده‌تر است، انتخاب می‌نمایند.

عدم استفاده از ابزارها توسط واسطه‌ها (میدان توحید)

فرق اساسی این دسته از فعالان با دسته قبلی در حجم عملکرد است؛ بنابراین استفاده از سیستم مالی مدرن در این گروه الزامی ‌است. همچنین به دلیل رقابت بسیار شدید این دسته از فعالان باید به مدرن‌ترین دستگاه‌های مخابراتی تجهیز شده باشند؛ در غیراین‌صورت از گردونه رقابت خارج شده یا از جذب مشتریان جدید باز می‌مانند. همچنین اطلاعات دست اول بازار توسط این گروه در شبکه توزیع می‌شود که به لحاظ فرهنگی نیز این گروه غنی‌تر از گروه‌های قبلی هستند.

ادامه دارد...

*مدیرعامل شرکت کارگزاری بهپرور