تحول جدید در آسیای میانه؛

تولد اولین ارز دیجیتال رسمی قزاقستان/ تِنگه در آستانه رونمایی

کدخبر: ۶۱۰۹۰۱
اقتصادنیوز: قزاقستان به طور رسمی از ارز دیجیتال بانک مرکزی خود به نام تنگه دیجیتال رونمایی کرد. این کشور عملیات اجرایی این پروژه را با استفاده از خدمات مشاوره‌ای و توانمندی فنی شرکت‌های بزرگی همچون Visa و Mastercard در جهت ادغام تنگه دیجیتال با کارت‌های بانکی به ثمر رساند.
تولد اولین ارز دیجیتال رسمی قزاقستان/ تِنگه در آستانه رونمایی

به گزارش اقتصادنیوز بینور ژالنوف رئیس شرکت ملی پرداخت قزاقستان، از ارز دیجیتال Tenge رونمایی و اولین تراکنش با استفاده از CBDCها را ثبت کرد. قزاقستان از شرکت‌های بزرگی مثل ویزا و مسترکارت برای ادغام تنگه دیجیتال روی کارت‌های اعتباری استفاده کرده است. این پروژه توسط بانک ملی قزاقستان و بانک‌های زیرمجموعه آن برای مشتریان اجرایی شده است و نشان می‌دهد در آینده نزدیک در منطقه آسیای مرکزی گام‌های مهمی برای توسعه ارزهای دیجیتال مرکزی (CBDC) برداشته خواهد شد.

بانک ملی قزاقستان از ماه فوریه سال جاری توسعه ارز دیجیتال تنگه را آغاز کرده است. بینور ژالنوف، رئیس شرکت ملی پرداخت قزاقستان (NPC)، اولین تراکنش با استفاده از تنگه دیجیتال را انجام داد. این اتفاق یک نقطه عطف مهم در جهت توسعه این بخش از صنعت بلاک‌چین و رمزارزها محسوب می‌شود. قزاقستان از شرکت‌های بزرگ پرداختی ویزا و مسترکارت برای پشتیبانی از ادغام تنگه دیجیتال در انواع کارت‌های بانکی استفاده کرده است. ژالنوف تأکید کرد که تنگه دیجیتال قابلیت‌های متنوعی برای کاربردهایی مانند استفاده در قراردادهای هوشمند، بهبود خدمات مالی و معاملات دیجیتال دارد. تمرکز بعدی این طرح بر فعال‌سازی پرداخت‌های آفلاین از سال ۲۰۲۴ و ادغام آن با تجارت بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ است. در نهایت پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی کامل تنگه دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۵ به طول انجامد. این فرایند که شامل گسترش خدمات، برنامه‌ریزی طرح‌های کاربردی و افزایش مشارکت شرکت‌کنندگان در پلتفرم خواهد بود. 

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) نسخه دیجیتالی از ارزهای ملی هستند که توسط بانک‌های مرکزی کشورها صادر می‌شوند. این ارزها باهدف افزایش کارآمدی و امنیت سیستم‌های پرداخت مرکزی توسعه داده می‌شوند و هم‌زمان مزایای ارزهای دیجیتال مانند تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه را ارائه دهند. CBDCها می‌توانند به تقویت شفافیت و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی کمک کنند. بااین‌حال، مسائلی مانند حریم خصوصی، امنیت سایبری و تأثیر بر سیستم‌های مالی سنتی نیز در خصوص آن‌ها موردبحث هستند. بسیاری از کشورها در حال بررسی یا توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید