اقدام بی سابقه فنلاند علیه روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از منابع مطلع گزارش داده مقام‌های فنلاندی قصد دارند چهارشنبه شب کل مرز این کشور با روسیه را ببندند. 

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه به نقل از این روزنامه، دولت پتری اورپو نخست‌وزیر فنلاند ممکن است دوشنبه تصمیم بگیرد ایست‌های بازرسی باقیمانده در مرز با روسیه را تعطیل کند و انتظار می‌رود این اقدام ساعت ۱۲ صبح چهارشنبه (به وقت محلی) انجام شود. 

اوایل صبح ۱۸ نوامبر (شنبه، ۲۷ آبان) فنلاند چهار ایست بازرسی در مرز شرقی خود را بست. نخست‌وزیر فنلاند گفته مقامات این کشور در حال واکنش به افزایش اخیر تعداد اتباع کشورهای ثالث هستند که به مرز شرقی فنلاند می‌رسند. به گفته «ماری رانتانن» وزیر کشور فنلاند، این تصمیم تا ۱۸ فوریه ۲۰۲۴ به قوت خود باقی خواهد بود. 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام فنلاند گفته تصمیم این کشور برای بستن پست‌های ایست بازرسی در مرز با روسیه خطوط جدایی جدیدی در اروپا ایجاد می‌کند و نهادهای دولتی در مسکو به این اقدامات پاسخ خواهند داد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم در اظهارات امروز خود، درباره تعطیلی پست‌های بازرسی فنلاند در مرز با روسیه گفت «سیاست روس‌هراسی فنلاند مایه تاسف است» و درباره وضعیت مرز روسیه با فنلاند گفت «مرزبانان روسیه همه دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند؛ اتهامات دور از ذهن را نمی‌پذیریم». 

فنلاند و سوئد در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در ماه مه ۲۰۲۲ رسما درخواست پیوستن خود به ائتلاف ناتو را مطرح کردند. فنلاند در چهارم آوریل ۲۰۲۳ تبدیل به سی و یکمین عضو این ائتلاف نظامی غربی شد اما درخواست سوئد برای پیوستن به این ائتلاف هنوز مورد پذیرش مجارستان و ترکیه قرار نگرفته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیراً در واکنش‌ها به اظهارات و اقدامات ضد روسی هلسینکی گفت «فنلاند در حال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان کارزار‌ غرب علیه روسیه است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.