یک اتفاق نادر در شهرداری تهران؛ارتش به نجات شهر کمک می کند؟

  عملیات نجات پادگان دوشان تپه ادامه دارد . مدتی پیش شهرداری تهران طی نامه ای به ستادکل نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد تهاتر قدرالسهم ارتش (در پروژه دوشان تپه) را در سایر پروژه های ارتش داد . نامه ای که به گفته احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در بدنه شهرداری با مقاومت هایی رو به رو شد .

بارگذاری ۵۰۰۰ واحد مسکونی در دماغه و ناحیه شمالی یان پادگان مخالفان جدی دارد  فعالان شهری امیدوار هستند فرودگاه و باند دوشان تپه برای مواقع اضطرار و بحران در میانه بافت های فشرده و فرسوده و آسیب پذیر شرق تهران تثبت و تجهیز شود . اما به نظر می رسد تلاش برای خانه سازی در دوشان تپه سرسختانه از سوی گروهی دنبال می شود .

مردم معترض شهردار را مجبور کردند در آب سیل راه برود+ تصاویر جنجالی

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران به اکوایران می گوید:شهردار تهران جانشین وزیرکشور در مدیریت بحران شهر تهران هست و علاوه بر نقش مدیریت شهری این وظیفه نیز به عهده شهردار  است .

او ادامه می دهد:براساس ملاحظات پدافند غیرعامل شرق تهران نیازمند باند های پروازی جهت پشتیبانی و لجستیک بحران های احتمالی است، همچنان که بافت متراکم منطقه و کمبود زمین و ضرورت حفظ چنین باند پروازی را دوچندان می کند.طرح ابتدایی توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران پیگیری شد تا بارگذاری مسکونی در این محوطه جانمایی شود . این طرح ملاحظات مدیریت بحران و پدافند را  در نظر نگرفته که  با ورود شخص شهردار به جهت جانشینی وزیر کشور در مدیریت بحران شهردار تهران دستور بازنگری در طرح و اعطای جانمایی معوض مسکونی   طی نامه به نیروی هوایی اعلام شد.قطعا نیروی هوایی نیز به چنین عرصه ای نیاز دارد فارغ از تقاضا و توافقات قبلی شرق تهران نیازمند یک باند پرواز فنی و اصولی با طول مناسب که در حریم آن ساختمان بلند مرتبه نباشد نیاز دارد و کوتاه شدن باند و از بین رفتن مخروط پرواز باند پرواز را از خاصیت خواهد انداخت . پیشنهاد شهردار تهران در واگذاری عرصه دیگر جهت ساخت مسکن هم به نفع نیروی هوایی و هم تامین کننده مصالح شهر خواهد بود.

 از سویی مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران  هم درخصوص این که چرا نامه شهردار تهران درخصوص جابه جایی توافق انجام شده در دوشان تپه  ملاک عمل قرار نگرفته  به اکوایران می گوید : کل باند پادگان دوشان تپه و حریم آن حفظ شده و یک متر هم  کوتاه تر نشده است،طرح دوشان  هنوز در کارگروه تصویب نشده و با همه ملاحظاتی که هست کار را پیش می بریم.  

او ادامه می دهد:طرح دوشان تپه ،یک توافق دو طرف دارد ، پیشنهاد شهرداری را باید ارتش هم قبول کند ، ما هر دو موضوع را همزمان پیش می بریم و صاحب عرصه ارتش است  .

او درخصوص این که اگر بارگذاری های  دماغه و ضلع شمالی حفظ شود عملا این باند پروازی بی اثر خواهد بود هم توضیح می دهد :در مورد دوشان هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و بحث های تخصصی را پیش می بریم ، این ملاحظات را در جلسات  رفت و برگشتی با پدافند غیرعامل، قرارگاه ثارالله و مجموعه بحران پیش می بریم.

امروز نیز اسماعیل نجار به خبرگزاری ایسنا گفته است:شرایطی که در تهران وجود دارد، باید از تمام ظرفیت‌ها برای امدادرسانی و مدیریت بحران استفاده شود، با توجه به وسعت شهر تهران در صورت وقوع حادثه‌ای مانند زلزله، یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌ها برای امدادرسانی، انتقال مصدومان، انتقال کمک‌ها و... استفاده از ظرفیت امدادهوایی است.در همین راستا نیز لازم است که ظرفیت باندهای فرودگاهی قدیمی در تهران مانند باند فرودگاه قلعه‌مرغی، باند فرودگاه دوشان‌تپه و ... برای استفاده در شرایط اضطراری حفظ شود. در همین راستا نیز نیاز است تا بازدیدهای دوره‌ای از این باندها انجام شده و اگر آسیب یا مشکلی در آن وجود دارد حل و فصل شود.

نجار با بیان اینکه این باندها در زمان تاسیس در نقاط حاشیه‌ای و خارج از شهر قرار داشتند، می گوید: به مرور با توسعه شهر تهران این باندها نیز در داخل شهر جای گرفتند و همین ویژگی نیز سبب می‌شود تا در صورت وقوع بحران بتوان به طور مستقیم از داخل شهر امدادرسانی را انجام داد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است.خوشبختانه اراده خوبی در میان مسئولان برای توجه به موضوع مدیریت بحران وجود دارد، در همین راستا نیز پیشنهاد می‌کنم و از مسئولان می‌خواهم که نسبت به حفظ و نگهداری از این باندهای فرودگاهی اقدام کنند. حتی باند فرودگاه مهرآباد هم برای شرایط بحرانی و اضطراری دارای اهمیت ویژه‌ای است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.