تزریق یک میلیون یورو به فعالیت‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی در ایران

 لارا هولگِیت، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، در جلسه شورای حکام ضمن حمایت از مواضع تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در وین، طی بیانه‌ای پیرامون راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران از حمایت یک میلیون یورویی آمریکا در جهت کمک به تداوم فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی در ایران طی سال آتی خبر داد.

در این بیانیه که در وبگاه نمایندگی آمریکا در وین منتشر شده، نماینده آمریکا عنوان کرد: آژانس به ۲.۲ میلیون یورو جهت اجرایی کردن این هدف نیاز دارد و به همین علت خواستار کمک از کشورهای عضو به جهت جبران این خلا مالی هستیم.

هولگیت با مطرح کردن ادعاهایی پیرامون همکاری‌های ایران و آژانس گفت: باتوجه به اقدامات اخیر ایران در راستای ضعیف کردن توان آژانس برای انجام مسئولیت‌های پادمانی آن، از جمله لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماه سپتامبر، این کمک ما حاکی از حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلقی می‌شود.

نماینده آمریکا در حالی چنین ادعایی را علیه ایران مطرح می‌کند که این آمریکا بود که در سال 2018 از توافق هسته‌ای خارج و تحریم‌های پیشین را بازگرداند. در همین راستا شرکای اروپایی برجام نیز به تعهدات‌شان عمل نکردند و اقدامات گام به گام ایران را که با اطلاع قبلی و با استفاده از حق قانونی که در برجام برایش تعیین شده بود، را نقض تعهدات برجامی به حساب آوردند و به صدور بیانه علیه ایران پرداختند.

این مذاکرات بیش از یک سال است که به دلیل بهانه کردن ادعاهایی علیه ایران بوسیله آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای در زمینه فرابرجامی، با وقفه روبه‌رو شده است.
با تمام این تفاسیر، مقامات ایران اعلام کردند در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی لازم را برای انجام دادن توافق جهت احیای اجرای برجام در مذاکرات وین نشان دهد و در راستای اجرای تعهدات‌شان و لغو تحریم‌ها گام بردارند، اقدامات متقابل هسته‌ای ایران بازگشت‌پذیرند و به حالت قبل بازخواهد گشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.