گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

طلا سکاندار بازار سکه شد/ نهنگ‌ها از بازار دلار خارج شدند؟

کدخبر: ۶۱۳۰۰۱
اقتصادنیوز: به دنبال افزایش قیمت اونس طلا، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی ایران نیز افزایش یافت. با این حال نرخ دلار و درهم به نفس نفس زدن افتاده است.
طلا سکاندار بازار سکه شد/ نهنگ‌ها از بازار دلار خارج شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها در حالی که قیمت دلار در معاملات نقدی تهران در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان گرفتار شده، قیمت طلای جهانی به لیدر اصلی بازار طلا و سکه در داخل ایران بدل شده و سکان دو فلز گران بهای داخلی را در دست گرفته است. 

در همین راستا، بررسی ها حکایت از آن دارد که قیمت اونس طلا از روز دوشنبه هفته جاری رشد شارپی قابل توجهی را ثبت کرده و از محدوده ۱۹۹۰ دلار تا سطح مقاومتی ۲۰۵۱ دلار بالا رفته است.این قیمت در واقع بالاترین عدد ثبت شده برای اونس طلا در بیش از ۶ ماه گذشته بوده است.البته عصر امروز قیمت اونس طلا در حدود ۲۰۴۱ دلار به فروش رسید.

همزمان با افزایش قیمت طلا، دربازار تهران هم خریداران هیجانی به کف بازار برگشته اند.

طبق اعلام سایت های نرخ دهی طلا، قیمت طلا ۱۸ عیار با رشد تقریبا ۱۹ هزارتومانی به ۲ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان رسید. از سوی دیگر، امروز قیمت سکه امامی باقدرت از کانال ۲۹ میلیون تومان عبور کرد و به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل افزایش ۴۰۰ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

همچنین  بنابر ادعای برخی از معامله گران بازار ارز این روزها تقریبا خالی از خریداران بزرگ یا همان نهنگ ها شده و خریداران کوچک یا ماهی ها با نوسان های کوچک در حال نوسان گیری هستند.

آنطور که معامله گران می گفتند بازار ارز هرات امروز چهارشنبه ۸ آذرماه شاهد عقب‌نشینی نرخ دلار از کانال ۵۰ هزار تومان بود. اسکناس آمریکایی در شروع معاملات نقدی بازار یاد شده با ۴۹ هزار و ۹۳۰ تومان آغاز به کار کرد و و عصر امروز با قیمت ۴۹ هزارو ۹۰۰ به فروش رسید. لازم به ذکر است قیمت دلار در این بازار روزهای گذشته در ابتدای کانال ۵۰ هزار تومان معامله شده بود.

با عقب‌نشینی قیمت دلار در هرات، بازار ارز تهران هم آرایش نزولی به خود گرفت. طبق ادعای معامله‌گران روز گذشته نرخ دلار در بازار غیررسمی تهران با ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد؛ اما امروز با ۵۰ هزار و ۸۰ تومان بازگشایی شد. البته نرخ دلار در این محدوده حمایت شد و جناح افزایشی بازار مانع از دست‌ رفتن کانال ۵۰ هزار تومان شد. به‌این‌ترتیب نرخ دلار ظهر امروز بر روی ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت.

همچنین در ساعات پایانی فعالیت کاری بازار قیمت دلار تهران بین ۵۰ هزارو ۲۰۰ تومان تا ۵۰ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز سه شنبه رنج بود.

علاوه بر ثبات نسبی دلار تهران، نرخ حواله درهم نیز امروز در مقایسه با روز قبل ثابت ماند و در حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. با این قیمت درهم دلار حوالی ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد می‌شود.

فعالان اقتصادی می‌گویند یکی از دلایل برگشت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان افزایش اونس و نزدیک‌شدن به قله تاریخی بود. این دسته از معامله‌گران معتقدند بازارساز بین اونس و دلار در نوسان‌های شارپی حرکت الاکلنگی ایجاد می‌کند. این‌طور که با افزایش اونس طلا، دلار را کاهش می‌دهد تا طلای آب‌شده متعادل شود

اخبار جنگ حماس و اسرائیل همچنان مورد توجه عده ای از معامله گران است. در شرایطی که چند روزی است در نوار غزه آتش بس موقت برقرار شده امروز امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته در حال حاضر ابتکاری روی میز است که چطور در ازای آزادی و تبادل همه اسرای فلسطینی در برابر اسرای اسرائیل به یک آتش‌بس دائمی برسیم.

خبر دیگری که عصر امروز به بازار رسید در رابطه با تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بود.رسانه ها عصر امروز خبر دادند وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز -چهارشنبه- اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های این وزارتخانه (اوفک) تحریم‌هایی را علیه بیش از ۲۰ فرد و نهاد مرتبط با ایران به علت مشارکت در شبکه‌های مالی مرتبط با وزارت دفاع و سپاه اعمال کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید