این کشور اعضای حماس را آزاد کرد/آزادی 4 عضو حماس از زندان پس از 8 سال

مقامات لیبی چهار فلسطینی عضو جنبش حماس را پس از هشت سال بازداشت مستمر به اتهام «تشکیل یک سازمان مخفی خارجی در خاک این کشور، داشتن سلاح، توطئه علیه امنیت این کشور و نیز قاچاق سلاح برای حماس در غزه» آزاد کردند.

هجوم شدید اسرائیل به کرانه باختری/چندین فلسطینی بازداشت شدند

طبق گزارش روز جمعه رسانه‌های لیبی، آزادی زندانیان فلسطینی با مداخله ترکیه انجام شد و به همین دلیل نیز این چهار نفر با یک فروند هواپیمای خصوصی به شهر استانبول منتقل شدند.

اسرائیل غزه را بمباران کرد/ آغاز دوباره حملات سنگین تل‌آویو به نوار غزه

دادگاه لیبی ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ برای مروان عبدالقادر الاشقر که از سال‌ها قبل ریاست شرکت تجهیزات فناوری در طرابلس را بر عهده داشت و پسرش براء و نیز موید جمال عابد و نصیب محمد شبیر که همگی به صورت پاره وقت برای این شرکت کار می‌کردند، حکم‌های سنگینی از ۱۷ تا ۲۲ سال زندان صادر کرد.

این چهار فلسطینی ششم اکتبر ۲۰۱۶ پس از یورش یک گروه مسلح به محل سکونت‌شان در طرابلس بازداشت شده و به زندان «الردع» در نزدیکی منطقه «معیتیقه» در طرابلس منتقل شدند.

در حالی که رسانه‌های مختلف خبر آزادی این چهار فلسطینی و  اسامی و عکس‌های آنها سوار بر هواپیمای خصوصی را منتشر کردند، تا این لحظه دولت لیبی هیچگونه واکنش رسمی به این مساله نداشته است.

شبکه خبری الجزیره تلاش کرد با برخی از سران حماس در ترکیه درباره این موضوع گفتگو کند اما آنها از اظهارنظر درباره این مساله خودداری کرده و تنها تایید کردند که این چهار فلسطینی صبح روز جمعه وارد شهر استانبول شدند.

الجزیره با یکی از نزدیکان افراد آزاد شده تماس گرفت، این فرد ضمن تایید آزادی این فلسطینی و سه تن از دوستانش که از سال ۲۰۱۶ در زندان الردع طرابلس زندانی بودند و انتقالشان به استانبول، اظهار کرد که خانواده‌های بازداشتی‌ها از نزدیک به یک ماه قبل خبرهای اولیه از صدور حکم آزادی آنها را دریافت کرده بودند.

این منبع در ادامه گفت: حماس از هیچ تلاش سیاسی و یا اقدامات موثری برای حل پرونده آنها دریغ نکرد و به ما گفتند که کار آزادی آنها به دلیل وجود آنچه وتوی آمریکا خوانده می‌شود، هرگز به آسانی انجام نخواهد شد و این مساله فشار شدیدی را بر دولت لیبی وارد کرده و آن را وادار می‌کند پرونده‌شان را نادیده بگیرد.

جنبش حماس در بیانیه‌های قبلی محاکمه این چهار فلسطینی به اتهام «قاچاق سلاح به نوار غزه» را محکوم و تاکید کرد که آنها در لیبی به دنبال تحصیل و تامین معاش خود بوده و بزرگترین دغدغه‌شان این بود که سرزمینشان آزاد شده و به میهن خود بازگردند.

برخی تحلیلگران سیاسی نزدیک به حماس بازداشت این چهار فلسطینی به اتهام قاچاق سلاح برای حماس در نوار غزه را به منزله تسلیم لیبی در برابر خواسته‌های آمریکا دانستند.

الصدیق الصور، رئیس بخش تحقیقات دفتر دادستان لیبی سپتامبر ۲۰۱۷ در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: افراد بازداشت شده اسراری از امنیت کشور را افشا کرده، حاکمیت لیبی را نقض کرده و به کشورهای همسایه به ویژه مصر سلاح قاچاق کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.